Filmecensie The Goldfinch

‘The Goldfinch’ voelt als een oppervlakkig uittreksel van Donna Tarts bekroonde roman

The Goldfinch
Regie: John Crowley
Met Oakes Fegley, Ansel Elgort, Nicole Kidman, Jeffrey Wright
★★☆☆☆

Met ‘The Goldfinch’ (‘Het Puttertje’) voegde Donna Tartt in 2013 een nieuw hoogtepunt toe aan haar bescheiden maar veel bekroonde oeuvre. Haar derde roman werd onderscheiden met de Pulitzerprijs. Nu is er de verfilming van het Dickensiaanse coming-of-age- verhaal over de jonge Theo Decker, die bij een aanslag op het Metropolitan Museum in New York zijn moeder verliest. Hij verlaat het gehavende pand met Het Puttertje (1654) van de Delftse Rembrandtleerling Carel Fabritius. Het kleine schilderij wordt een zogeheten MacGuffin: een op zichzelf weinig betekenisvol object dat allerlei levens beroert en ontwikkelingen in gang zet.

De jonge halfwees trekt in bij de rijke familie van een schoolgenoot. Nicole Kidman speelt de raadselachtige moeder die van haar koele appartement aan Park Avenue een soort museum heeft gemaakt. Haar aanwezigheid is sfeerbepalend en toch wordt niet duidelijk hoe ze richting geeft aan het innerlijke leven van de jongen. Dat geldt ook voor andere personages. Een warme antiekhandelaar, een roodharig meisje dat ook in het museum was, een aan drugs verslingerde Oekraïense klasgenoot: ze zijn belangrijk voor de plotwendingen, maar dragen weinig bij aan de emotionele groei van Theo, die ook in volwassen versie een nogal neutraal personage blijft. Tartt gebruikte meer dan negenhonderd pagina’s om uit te wijden over rouw, filosofie en schoonheid. Deze film voelt als een oppervlakkig uittreksel waarin we van New York naar Nevada naar Amsterdam reizen en toch weinig werelds te weten komen.