FilmrecensieTo Olivia

Te nette film over creatieve geest Roald Dahl

Remke de Lange

Regie John Hay
Met Hugh Bonneville, Keeley Hawes
★★★

Charlie en de chocoladefabriek is een van de meest geliefde boeken onder generaties kinderen. Roald Dahl schreef het in een pijnlijke periode in zijn leven. Over die fase, begin jaren zestig, gaat To Olivia. Om te schrijven heeft Dahl (Hugh Bonneville, Downton Abbey) nodig: zijn tuinhuisje, een handvol potloden en gesprekjes met zijn oudste dochter Olivia. Maar Olivia wordt ziek en overlijdt. Buckinghamshire, in zuidoost Engeland, met z’n mistige bossen en modderige weggetjes, oogt even troostrijk als beklemmend voor de rouwende auteur en zijn vrouw, de Amerikaanse actrice Patricia Neal.

John Hay liet zich voor zijn scenario inspireren door An Unquiet Life, de passend getitelde biografie van Oscarwinnares Patricia Neal, die in haar dertigjarige huwelijk met Dahl meer grote gebeurtenissen op haar levenspad vond – zo lag ze ooit drie weken in coma, waarop vakblad Variety voortijdig haar overlijden aankondigde. Dat Hay er een korte periode uithaalt is verstandig. Maar wie stilstaat bij twee creatieve, zeer productieve mensen zou met een complex scenario mogen komen, vol verbaal vuur.

Hugh Bonneville als Roald Dahl. Beeld
Hugh Bonneville als Roald Dahl.Beeld

Keeley Hawes is mooi als vrouw met glamour, die tegenover Paul Newman in Hud wel beter op haar plaats is dan in kaplaarsjes op het platteland. Zij en Bonneville kregen met To Olivia een nette film met een lach en een traan. Maar ze verdienen complexe, secuur geschreven, intelligente dialogen waarin haar koppigheid en zijn fantasierijke grilligheid doorklinken. Deze onopvallende man zie je geen heerlijk maffe jeugdboeken schrijven.