FilmrecensieSuriname

‘Suriname’ wil iets aan de kaak stellen, maar het scenario is te stroef

Fajah Lourens als Nadia, de rol die de gearresteerde Imanuelle Grives had zullen spelen.

Suriname
Regie: Danny Leysner.
Met Rodney Lam, Josylvio, Liza Sips, Fajah Lourens en Fernando Halman.
★★☆☆☆

Kort voor de opnamen van ‘Suriname’ werden de makers opgeschrikt door de arrestatie van Imanuelle Grives. De actrice die afgelopen jaar werd opgepakt en veroordeeld wegens drugshandel, zei ter verdediging zich te hebben voorbereid op een rol als drugsdealer. Of de rol die Fajah Lourens van haar overnam helemaal hetzelfde bleef, is ongewis, maar een drugsdealer speelt ze niet.

Lourens speelt Nadia, de heethoofdige vriendin van Steven, die door zijn drank- en drugsgebruik moeite heeft om op het rechte pad te blijven. En daar hebben meer mensen in het misdaaddrama last van. Hoofdpersoon is Winston Righter, een ex-crimineel die zich heeft opgewerkt tot minister en een gooi doet naar het presidentschap van Suriname. Het is de reden waarom zijn duistere verleden begint op te spelen. Hoewel de film fictie is, zeggen de makers met de verweving van politiek en misdaad te knipogen naar het huidige machtsspel in Suriname. Ze lijken iets aan de kaak te willen stellen, maar het scenario is er eigenlijk te stroef voor. De vele dialogen klinken nogal bedacht en geweldsuitbarstingen worden al te opzichtig in beeld gebracht. Het lijkt eerder een televisiefilm, gedragen door ­acteurs die in mindere of meerdere mate bekend zijn van mode, muziek, televisie en theater.

Het is zeker lovenswaardig dat er een keer een Nederlandse film op locatie in Suriname wordt gemaakt, maar of Rodney Lam, die in het dagelijks leven een Amsterdams streetwear-label runt, zo geschikt is voor de driedubbelrol van scenarist, producent én hoofdrolspeler valt te betwijfelen.