RecensieBoek

Steenrijk raakt in verval door de leugens van baron ter Sluycks

De Ickabog, het nieuwe kinderboek van J.K. Rowling, is geïllustreerd met tekeningen van jonge lezers.

Jaren geleden al kwam J.K. Rowling op het idee voor De ­Ickabog. Ze werkte er aan tussen de bedrijven – dat wil zeggen de Harry Potter-boeken – door, wat ze af had las ze voor aan haar kinderen. Maar toen het einde in zicht was, nam ze een pauze. Het manuscript belandde op zolder. Met de lockdown, eerder dit jaar, haalde ze het onder het stof vandaan. Ze herschreef hier en daar, pu­bliceerde de herziene hoofdstukken op haar website waar iedereen ze gratis kon lezen, en vroeg kinderen tekeningen erbij te maken. Een aantal daarvan (er kwamen meer dan 18.000 reacties) is nu te zien in de Engelse en de knap vertaalde Nederlandse boekversies die nu in de winkel liggen.

De Ickabog is het spannende, maar ook zeer serieuze verhaal over het landje Steenrijk, waar Fred de Flinkerd de scepter zwaait en bijna iedereen het goed heeft. Maar hij laat zich in de luren leggen door leugens en intriges van baron ter Sluycks, waardoor het ‘geluk­kige kleine rijk‘ afglijdt in wanhoop en armoede. Het gevecht tegen de Ickabog (is het alleen een monster uit een legende of bestaat hij echt?) vereist, naast veel geld, dat de rijen zich sluiten. Het is aan enkele dappere jongeren als Bert Boenders en Roos Rondhout om de tirannen te ontmaskeren.

J.K. Rowling
De Ickabog
Vert Wiebe Buddingh’