RecensieRoman

Squats, muscle-ups en gebrek aan liefde

De ‘sportroman’ van Naomi Rebekka Boekwijt, haar derde roman, begint heel sterk maar ontaardt halverwege in puberaal getob.

Het begint goed, de nieuwe roman van Naomi Rebekka Boek­wijt: ‘Ik verdwijn in de race tegen de klok. Strijd tegen de rode cijfers die uit streepjes bestaan. Het gebonk van de muziek vervaagt, alleen dit bonkende lichaam staat nog. Avicii is dood, maar ik leef.’

We zijn in de sportschool – nee, fout: we zijn in de CrossFitt-box – woorden als overhead squats, dumbbell snatches en bar muscle-ups vliegen je om de oren. Lekker! Liv, de verteller uit Bloedblaren, is bezig aan de tweede ronde van ‘de derde work-out van de grote internationale CrossFit Open, die bestaat uit vijf work-outs, verdeeld over vijf weken, met bekendmaking op vrijdag en sluiting op dinsdag’. Honderd double-unders moet ze doen; touwtje springen dus, waarbij het touw bij elke sprong, twee keer rond gaat (‘showen’ noemden we dat vroeger op het schoolplein).

‘Balans’ schreeuwt ze van binnen, en ‘Doorgaan! Niet zo’n lange pauze!’ Het is een taaie, deze Liv, én, sinds kort, de eigenaar van een huis dat ze liefdevol ‘mijn bouwval’ noemt. Haar eerste ‘thuis’ zo vermoed je al snel. Ze zal het, min of meer in haar eentje, op gaan knappen. Voor wat gezelschap en de inkomsten is Emilie, de dochter van een van de klanten van het bouwbedrijf waar Liv voor werkt, bij haar ingetrokken. Mooi uitgangspunt ook!

Beren op de weg

Er is iets met Liv, natuurlijk is er iets met Liv. In bed draagt ze pyjama’s. Dan voelt ze zich het veiligst en zweet het minst. Liv heeft last van nachtmerries. ‘Vroeger had ik betere dromen.’ Fijn ook, zo’n nuchter zinnetje. Zesentwintig is ze, ‘de leeftijd waarop mijn moeder mij baarde. Ik baar helemaal niets dit jaar. Ik draag mezelf door de dagen, dat vind ik wel genoeg.’ Boekwijt kán doseren.

Ook met haar beschrijvingen van het huis en die van het platteland, de geur van gier die over de weilanden aan komt waaien – ‘een intense geur van landbouw, van processen die in gang zijn’ – trok Boekwijt me in haar verhaal. Sportschool, bouwvakker, een droom waar letterlijk aan gewerkt kan worden, een huurster, en ‘processen’ die, zo voel je, niet lang meer op zich zullen laten wachten… Een goed begin. Laat die beren op de weg maar komen.

En dan komen ze. Nee, ze komen niet. Ze zijn er, ze waren er, ze zijn nooit weggeweest. Het accent van de roman verlegt zich naar Livs jeugd: die moeder die wegliep, een vader die de zorg niet aankon of niet wilde, pesten op het schoolplein, en snijden, veel snijden… Ja, ook dat. Als Liv bij de verhuizing haar oude dagboeken vindt, begint ze die te lezen. En daar gaat het mis. Want dit dagboek is zoals dagboeken van pubermeisjes nou eenmaal zijn: larmoyant en (literair) niet per se interessant. Dat Liv erin duikt begrijpen we wel, maar waarom wij met haar mee moeten lezen? Na een of twee citaten had ik het wel gehad, maar Boekwijt weet van geen ophouden. ‘Zal er ooit iemand van mij houden?’ lezen we dus op driekwart van de roman.

Zo prikkelend als het verhaal – ná die bak ellende van een jeugd – wordt opgezet, zo slordig wordt het uitgewerkt. Hoe bijvoorbeeld crossfitter Kilian met zijn tatoeages als ‘een duister stripboek’ in Livs bed belandt, laat Boekwijt in het midden, maar het pubermeisje dat zich nergens thuisvoelt krijgt ruim baan: ‘Ik voel me zo leeg, zo leeg en koud en niemand wil me warmen’. Een gemiste kans.

Naomi Rebekka Boekwijt
Bloedbaren
Atlas Contact; 224 blz. € 22,99