FilmrecensieSons of Denmark

‘Sons of Denmark’ verdiept zich beheerst in mannen met macho-trekken

Mohammed Ismail Mohammed is indrukwekkend als de 19-jarige Zakaria.

Sons of Denmark
Regie: Ulaa Salim
Met Zaki Youssef, Mohammed Ismail Mohammed, Rasmus Bjerg
★★★★☆

In 2024 vindt midden in de Deense hoofdstad Kopenhagen een bloedige terroristische aanslag plaats. Een jaar later staat bij de onthulling van de gedenksteen een politicus klaar met kreten als ‘alle vreemdelingen het land uit!’. Tegen de achtergrond van een steeds killer politiek klimaat schetst de Deense Ulaa Salim in zijn eerste lange speelfilm de complexe werkelijkheid van de multiculturele samenleving.

De negentienjarige Zakaria (debutant Mohammed in een indrukwekkende rol) oogt als een goeiige, wat doelloze tiener die langzaamaan wordt meegezogen in extremer gedachtengoed. Met Allah heeft zijn groeiende overtuiging niets te maken. Wel met zijn oog voor vluchtelingen die van ver zijn gekomen en in Denemarken misschien op weinig begrip en sympathie kunnen rekenen. En met de smerige intimidaties van haatzaaiers in zijn buurt, compleet met varkensbloed.

Dit immigrantenkind, opgehitst door een leidersfiguur in zijn omgeving, wordt uitverkoren om een aanslag te plegen op de politicus die in talkshows zelfgenoegzaam zijn snel groeiende populariteit becommentarieert.

Salim, in 1987 in Kopenhagen geboren als kind van Iraakse ouders, werkte jaren aan het scenario, vertelt hij in interviews. De eerste versie lag er al voordat hij aan zijn opleiding aan de Deense Nationale Film School begon. In de tussenliggende jaren zag hij de stemming in zijn land veranderen, het immigrantendebat verharden. Met de tijd op zijn hielen plaatste hij het verhaal in de nabije toekomst.

Beheerst verdiept Salim zich in mannen met macho trekken

Zelf is Ulaa Salim een zoon van Denemarken. Vanuit dat perspectief portretteert hij met ‘Sons of Denmark’ (Danmarks sønner), dat vorig jaar op het filmfestival van Rotterdam in wereldpremière ging en sindsdien een festivalfavoriet is, anderen die hetzelfde kunnen claimen en toch twijfelen aan hun identiteit en loyaliteit.

Halverwege verschuift de film naar het universum van undercover agent Malik (Youssef, ook te zien geweest in de serie ‘Rita’), die zich bezighoudt met een rechts-extremistische beweging met gewelddadige uitingen.

Het mooie aan dit drama is niet alleen het spel van de uitstekende hoofdrolspelers (komiek Rasmus Bjerg is leuk als de joviaal-venijnige nationalist) die de camera bijna claustrofobisch volgt. Vooral Salims scenario maakt indruk: de twee verhalen raken op een vernuftige manier aan elkaar gespiegeld, en samen worden ze groter dan de som der delen.

Hooguit zou je willen dat de politicus meer gelaagdheid had gekregen: bij de ernst waarmee de andere mannen de wereld op hun schouders torsen, steekt zijn retoriek wat schril af.

Tegelijkertijd schuwt Salim melodrama en het grote gebaar: nuchter en beheerst verdiept hij zich in mannen met macho-trekken (‘wees een man’, klinkt het voortdurend) die in de moderne samenleving hun plek onder de zon zoeken. Gefrustreerd gaan ze over tot daden die ze ooit zelf ook niet voor mogelijk hadden gehouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden