null Beeld
Beeld

FilmrecensieSlalom

Skitalent Lyz leert in Slalom via ruime bochten hoe ze nee moet zeggen

Remke de Lange

Slalom
Regie: Charlène Favier
Met Noée Abita, Jérémie Renier
★★★★

Slalom is de goed gekozen titel voor een film die een netelig onderwerp kiest en het geen moment rechtlijnig benadert. Het eindpunt van het parcours mag duidelijk zijn, dat wil niet zeggen dat je er via de kortste lijn op af kunt.

Lyz Lopez heeft zoveel skitalent dat ze mag deelnemen aan een eliteschool in de Franse Alpen die haar kan klaarstomen voor de Olympische Spelen. Lyz’ kracht: ze is niet bang, alle remmen los, constateert trainer Fred tevreden. Hij is een man die hangt aan ijzeren discipline en strakke schema’s, maar ook gevoelig over menstruatie kan praten met het 15-jarige meisje. Tussen hen ontstaat iets wat onbetamelijk is.

In haar eerste lange speelfilm, internationaal op diverse festivals bekroond, creëert de Franse filmmaakster Charlène Favier een bijna claustrofobisch universum tussen de besneeuwde bergtoppen van Savoie. Lange dagen, met weinig zon­uren, van skiën, rennen, zwemmen, krachttraining: bijna alles gebeurt in winterse duisternis. Zo afgelegen van de buitenwereld zou je het skioord intiem kunnen noemen. Maar ook benauwd. Vooral voor een meisje als Lyz, een ernstige, vroegwijze soliste die liever traint dan met klasgenoten feest. In dat sociale vacuüm zoekt ze bij de trainer (Jérémie Renier) de aandacht die ze elders niet vindt.

Misbruikschandalen in de sportwereld

Winnen is belangrijk, ze heeft geen idee waarom. Toch is de camera wijselijk afwezig op de momenten dat ze als eerste over de finish gaat. Slalom gaat over iets anders. Over de chaotische groei van een tiener, erg mooi gespeeld door Noée Abita (eerder sterk in Ava, als 13-jarige die haar zicht verliest), met de oogopslag van een kind en koppigheid van een carrièrevrouw. Lyz zet emotionele stappen die te groot blijken, in bijzijn van een man die geen maat kan houden. Feilloos laat Favier zien hoe Fred met welbekend gedraai de verantwoordelijkheid afschuift op een minderjarige.

Noée Abita (rechts) als de jonge skiër, links haar trainer gespeeld door Jérémie Renier. Beeld
Noée Abita (rechts) als de jonge skiër, links haar trainer gespeeld door Jérémie Renier.Beeld

En toch blijft de maakster ver weg van schuld en boete. Eerder lijkt ze gefascineerd door de vergaande vervlechting tussen mentor en leerling. Is het lichaam van een topsporter je eigen domein, of een gemeenschappelijk project met een trainer? Hoeveel lichamelijke privacy heeft de jonge skiër die in energiek gefilmde beelden van de hellingen raast, maar haar succes met een ander moet delen? Van ­alles projecteren deze twee op elkaar. En toch ontbreekt intimiteit, zo laat Favier in nuchtere kilte zien, wanneer ze onherroepelijk fysiek bij elkaar komen.

Met stille observaties en grote gevoeligheid levert Slalom een ­intelligente bijdrage aan het maatschappelijke debat rond #MeToo en misbruikschandalen in de sportwereld. Het is geen film die verontwaardigd maakt. Eerder voel je diep respect voor een maker die een ­delicaat thema in alle ernst onderzoekt en een meisje via ruime bochten ‘non’ leert zeggen.

Lees ook:

Filmrecensie van Here we Are

Onbeholpen vlucht wordt verstikkende roadtrip met autistische zoon

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden