De androïden Vader (Abubakar Salim) en Moeder (Amanda Collin) proberen op de planeet Keppler 22b een nieuw bestaan op te bouwen. Beeld Coco Van Oppens Photo
De androïden Vader (Abubakar Salim) en Moeder (Amanda Collin) proberen op de planeet Keppler 22b een nieuw bestaan op te bouwen.Beeld Coco Van Oppens Photo

RecensieScifiserie

Raised by Wolves is de knotsgekke liefdesbaby van Alien en Lost

Het futuristische scheppingsverhaal vraagt veel van zijn kijkers, maar beloont ze ook. Twee seizoenen zijn nu te zien op HBO Max.

Matthijs Valent

In de allereerste scène van Raised by Wolves zien we een klein ruimteschip neerstorten op een verre planeet. Daardoor wordt meteen duidelijk hoe dol deze serie is op metaforen, want kijkers zullen zich nog lang exact zo voelen. In deze esoterische scifiserie is de aarde onbewoonbaar geworden door een allesvernietigende oorlog tussen zogeheten Mithraisten en militante atheïsten. De atheïsten zijn de verliezers in dit religieuze conflict en sturen als laatste hoop twee androïden met een pak ingevroren embryo’s naar de verre planeet Keppler 22b. Zij moeten daar een nieuwe beschaving starten, vrij van (bij)geloof.

Deze planeet blijkt geen vruchtbaar paradijs, maar een dorre wereld met een duistere geschiedenis, waar monsters en een duistere macht rondsluipen. De komst van een ruimteschip vol Mithraisten dreigt het prille gezin weer in oorlog te smoren. De androïden zijn geprogrammeerd met een sterk ouderinstinct en zullen hun kinderen tegen elke prijs beschermen. Maar kinderen, zoals ook zij zullen leren, hebben zo hun eigen ideeën over hun opvoeding. En waarom beginnen zowel mensen als machines in deze woestijn de stem van God te horen?

Knotsgek scheppingsverhaal

Filmmaker Ridley Scott is als producent en regisseur betrokken bij deze serie, die dan ook een geslaagde kruising is tussen series als Lost, Westworld en de Alien-filmreeks. De in en rond Kaapstad gefilmde serie is visueel erg indrukwekkend. Naast futuristische voertuigen oogt veel technologie organisch, wat we vooral kennen uit Scotts films Alien en Prometheus, evenals de horrorstijl. De ruige Zuid-Afrikaanse natuur creëert een tijdloze ambiance die doet denken aan de film Noah (2014) van Darren Aronofsky.

De religieuze thematiek is sterk aanwezig in Raised by Wolves. Maker Aaron Guzikowski leent breed uit diverse mythologieën en literatuur om een knotsgek scheppingsverhaal te vertellen. Kijkers die zich volledig willen onderdompelen kunnen Paradise Lost van John Milton of zelfs het Eerste Boek van Henoch erbij pakken om de diepste lagen van de mythologie te doorgronden. Dat is niet noodzakelijk om het verhaal te volgen, maar kan wel interessante houvast geven als de serie weer een barrage mysterie op de kijker afvuurt. Door alle wilde ideeën vliegt de serie soms uit de bocht. Verwacht vooral in het eerste seizoen meer vragen dan antwoorden.

Gezin van de toekomst

De serie is filosofisch gelaagd en stelt vragen over het verschil tussen geloof en religie, en wat iets of iemand nu mens maakt. Ondanks alle intellectuele bagage is de dynamiek tussen androïde ouders en mensenkinderen de kern van het verhaal. Sommige jonge acteurs komen niet veel verder dan irritant zijn, maar Amanda Collin (Moeder) en Abubakar Salim (Vader) compenseren dit moeiteloos. Zij leven zich volledig uit in hun rollen als androïden die worstelen om hun geprogrammeerde emoties logisch te begrijpen. Dat roept misschien nog wel de leukste vraag op: wie voedt nu wie op?

Raised by Wolves is te zien op HBO Max.

Niet alles wat Downton Abbey-maker Julian Fellowes aanraakt, wordt van goud

De kostuums zijn prachtig, maar iets aan The Gilded Age maakt het drama nep en oppervlakkig. Behalve het verhaal van Peggy dan.