FilmrecensieKijken met kinderen

Prachtig gerestaureerde kinderfilm Het Zakmes met natuurtalent Olivier Tuinier weer te zien

Het Zakmes
Regie: Ben Sombogaart
Met Olivier Tuinier en Verno Romney.
★★★★

In de Nederlandse kinderfilmklassieker Het Zakmes (1992) is het begin jaren negentig. Het betekent dat we in een tijdmachine stappen naar de beeldbuistelevisie, de videoband en de telefoon met snoer. Als de 6-jarige Mees contact probeert te leggen met zijn beste vriend die is verhuisd, dan doet hij dat per brief. Als dat niet lukt, probeert hij het via de krant en weer later via de televisie. In de wereld van Het Zakmes bestaan nog geen computers, smartphones of sociale media.

Het Zakmes, gebaseerd op een verhaal van Sjoerd Kuyper en prachtig gerestaureerd door het Eye Filmmuseum, gaat over het belang van vriendschap. Mees wil een zakmes terugbezorgen bij Tim die is verhuisd en geen adres heeft achtergelaten. In de kern doet het verhaal denken aan een van de mooiste Iraanse kinderfilms: Waar staat het huis van mijn vriend (1987) waarin Abbas Kiarostami een jongetje volgt dat een schoolschrift wil terugbrengen bij een vriendje.

Het Zakmes, met Olivier Tuinier als de zesjarige Mees. Beeld free
Het Zakmes, met Olivier Tuinier als de zesjarige Mees.Beeld free

Ben Sombogaart, een van de beste Nederlandse regisseurs van kinderen, volgt eenzelfde soort pad, maar wisselt ontroerende momenten af met heerlijk vrolijke intermezzo’s van Mees’ ouders, gespeeld door Genio de Groot en Adelheid Roosen. Grappige bijrolletjes zijn er ook van Beppie Melissen, Kees Hulst en Maxim Hartman, allemaal dertig jaar jonger.

Grote ster

Maar de grote ster van de film was en is Olivier Tuinier. Zelden zo’n natuurtalent gezien voor de camera. Wat de vraag oproept waar de Amsterdamse acteur eigenlijk is gebleven? Na Het Zakmes vierde hij nog successen met De Kleine Blonde Dood en De Tasjesdief, maar daarna verdween hij langzaam uit beeld. Wat blijkt? Tuinier werd op school heel erg gepest omdat hij bekend was. Het maakte zoveel indruk dat hij het acteren aan de wilgen hing en deejay werd.

Te zien op Eye Film Player en Pathé Thuis