FilmrecensieDon't Worry Darling

Popster Harry Styles laat in ‘Don’t Worry Darling’ zien dat hij geen idee heeft wat acteren is

Don’t Worry Darling
Regie: Olivia Wilde
Met Florence Pugh, Harry Styles, Chris Pine
★★

Belinda van de Graaf

Zelden was er vooraf zoveel ophef over een nieuwe Hollywoodfilm als over Don’t Worry Darling. Het begon twee jaar geleden al toen de film net in productie was en Hollywoodacteur Shia LaBeouf opeens niet meer meedeed. Nee, zei LaBeouf, ik ben niet ontslagen, ik heb ontslag genomen. En daarmee begon het getwist met regisseur Olivia Wilde.

De laatste had inmiddels een andere hoofdrolspeler op het oog: het Britse popidool Harry Styles dat op zijn beurt voor reuring zorgde. Regisseur en acteur kregen op de set een spraakmakende liefdesrelatie. Ondertussen nam de Britse hoofdrolspeelster Florence Pugh steeds meer afstand van haar regisseur. Op het afgelopen filmfestival van Venetië verscheen ze alleen even met cast en crew op de rode loper. Verder weigerde ze mee te doen aan publiciteit voor de film. Tijdens de persconferentie werd ze elders in Venetië lachend gefotografeerd met een Aperol Spritz.

Een productie dus met een hoop spanningen en strubbelingen en het is net alsof je dat in de uiteindelijke film gereflecteerd ziet. De Amerikaanse actrice Olivia Wilde die een paar jaar terug haar regiedebuut maakte met de brutale tienerkomedie Booksmart, mocht met Don’t Worry Darling flink uitpakken. Het verhaal draait om het jonge echtpaar Alice en Jack dat in het idyllische plaatsje Victory woont, in de Californische woestijn.

Don't Worry Darling, van hoofdrolspelers Florence Pugh en popidool Harry Styles. Beeld Courtesy of Warner Bros. Pictures
Don't Worry Darling, van hoofdrolspelers Florence Pugh en popidool Harry Styles.Beeld Courtesy of Warner Bros. Pictures

Victory, opgetrokken in de stijl van de jaren vijftig, ligt er schitterend bij: een zonnig paradijs met wuivende palmbomen waar mannen ’s morgens in geboende auto’s naar hun werk vertrekken en ’s avonds worden opgewacht door hun hunkerende vrouwen. De mannen werken allemaal voor dezelfde baas, de goeroe-achtige Frank (Chris Pine), maar wat ze precies doen?

Don’t Worry Darling zou een psychologische thriller moeten zijn. Iets in de trant van The Stepford Wives, de roman van Ira Levin die als feministische horror bekend kwam te staan en al vaker werd verfilmd. Punt is dat Olivia Wilde geen idee heeft hoe ze een thriller maakt. Alice vermoedt dat er iets niet pluis is in haar ideale wereld, maar de film doet geen enkele moeite om spanning te creëren. Het script is een rommeltje.

Ook is het vrij onaangenaam om de getalenteerde Florence Pugh, die enkele jaren terug doorbrak met Lady Macbeth, tegenover Harry Styles te zien, de popster die eigenlijk geen idee heeft wat acteren is. Terwijl Pugh nog iets probeert te maken van haar rol als Alice, de perfecte huisvrouw die op onderzoek gaat en steeds opstandiger wordt, is Styles als haar mysterieuze echtgenoot alleen z’n knappe zelf. In een heftige kus-scène kust hij zo heftig dat het op de lachspieren werkt.