FilmrecensiePetrov's Flu

‘Petrov’s Flu’ is een dollemansrit door een Russische samenleving in verval

Petrov’s Flu
Regie Kirill Serebrennikov
Met Chulpan Khamatova en Semyon Serzin
★★★

Ronald Rovers

Petrov’s Flu is een bijna 2,5 uur durende achtbaanrit door een Russische stad, laten we zeggen Moskou, dat in de handen van theater- en filmmaker Kirill Serebrennikov in een permanent delirium terecht lijkt te zijn gekomen. Gedurende een dag volgen we titelpersonage Petrov, ziek en onophoudelijk hoestend, maar daarom niet minder dronken.

Sommige scènes zijn realiteit, andere zijn fantasie. In de openingsscène klagen mensen in een volgepakte bus dat het onder het communisme zoveel beter was en dat alle hotemetoten tegen de muur moeten. Meteen daarna wordt Petrov uit de bus gehaald door de geheime politie. Hij krijgt een wapen in zijn handen gedrukt en moet hotemetoten fusilleren. Zijn vrouw fantaseert in een volgende scène dat ze als een bibliothecaresse uit de hel een bloedbad aanricht op een rumoerige dichtersavond. Waar de film ook heengaat, het lijkt er een eeuwigdurende kermis.

Petrov’s Flu, naar de roman van Aleksej Salnikov, is wat je Russisch maximalisme noemt: een caleidoscopische dollemansrit door een samenleving in verval, met Bruegheliaanse taferelen vol bezopen en verwrongen koppen. Petrov is een zieke man. Hij leidt ons door een zieke samenleving. Het is een ambitieuze film en dat pleit voor de maker, zeker als je beseft dat hij tot vorig jaar onder huisarrest leefde. Maar juist die weidse blik, dat caleidoscopische, is ook wat tegen de film pleit: het zorgt ervoor dat de personages vooral decorstukken zijn. Het zijn de klagende en dronken koppen die de staat van het land moeten verbeelden, maar regisseur Serebrennikov lijkt nergens echt in geïnteresseerd.

Een scène uit Petrov’s Flu.  Beeld Sergej Ponomarev
Een scène uit Petrov’s Flu.Beeld Sergej Ponomarev