Peter tiptKlassiek

Peter tipt klassiek

Freddie de Tommaso
Passione

Op zijn debuutalbum brengt de Italiaans/Britse tenor Freddie de Tommaso een ode aan de Italiaanse tenor. Vooral aan Franco Corelli, die hij boven ieder ander bewondert. Corelli werd 100 jaar geleden geboren, net als Giuseppe de Stefano en Mario Lanza. Het was ook het sterfjaar van Enrico Caruso. Het is hun erfenis die De Tommaso hier met een ouderwets gul geluid weer tot leven brengt. Italiaanse lichte muziek, waarin de zon volop schijnt. Heerlijk.

Justin Taylor
La famille Rameau

De IJslandse pianist Víkingur Ólafsson legde onlangs al mooi een verband tussen Rameau en Debussy. Klavecinist Justin Taylor doet dat op zijn cd ook met Debussy’s Hommage à Rameau. Daar bespeelt hij een Érard piano uit 1891. Voor alle andere tracks gebruikt hij een Frans klavecimbel uit 1730. Inventieve muziek van Rameau zelf, maar ook van diens eerste zoon Claude-François en van Rameau’s broer Claude. Ontdekkingen.

Isabelle Faust
Alhambra Concerto

Peter Eötvös droeg zijn Alhambra Concerto op aan Isabelle Faust en Pablo Heras-Casado. Die spelen het op deze eerste opname ervan. Eötvös liet zich inspireren door de architectonische wonderen van het Alhambra in Granada. Dat betekent veel muzikale frutsels en tierlantijnen in de goede betekenis van het woord. Faust is top, en het prima Orchestre de Paris gooit er met Heras-Casado een spetterende Le sacre du printemps van Stravinsky tegenaan.

François-Xavier Roth
Eroica

Wie van een ruige Beethoven houdt, beleeft gouden tijden. Naast de excentrieke perfectionist Currentzis (zie elders op deze pagina) is er de net zo interessante François-Xavier Roth, die met zijn orkest Les Siècles ware wonderen verricht. Na een spectaculaire Vijfde symfonie komen ze nu met een opruiende Eroica waar de spaanders van afvliegen. De interessante koppeling is deze keer een ouverture van tijdgenoot Méhul.