Peter tipt klassiek

Peter tipt klassiek

Ensemble Correspondances
Charpentier

De ‘Messe à quatre choeurs’ van Charpentier is hier opgenomen in de context van diens reis naar Italië. De Fransen haatten Italiaanse muziek en Charpentier was ongeveer de enige die zich daar liet beïnvloeden. Prachtige uitvoering van deze ‘Italiaanse mis’ door Sébastien Daucé's onovertroffen barokensemble. En er zijn schitterende ontdekkingen, zoals muziek van Cazzati en Merula, en een fabelachtige mis van Francesco Beretta.

Robin Ticciati
Richard Strauss

Robin Ticciati, een protegé van Simon Rattle met eenzelfde soort krullenbol, laat aardig van zich horen als chef van het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Bij Linn maakte hij al een paar opvallende cd’s. Op de nieuwe Strauss-cd dirigeert hij enerverende uitvoeringen van ‘Tod und Verklärung’ en ‘Don Juan’. Sopraan Louis Adler zingt daar tussendoor de ‘Sechs Lieder’, opus 68, en doet dat met smaak en overtuiging.

Avi Avital
Art of the Mandolin

Avi Avital uit Israël heeft een missie: de mandoline emanciperen. Dus meteen na Vivaldi's beroemde concert voor twee mandolines, klinkt een stuk van Beethoven voor mandoline en harp. Harp, klavecimbel, theorbe en gitaar voegen zich bij Avital voor een fraai stuk van David Bruce. En er is avontuurlijke muziek van Sollima, Ben-Haim en Henze. Plus een heerlijke mandolinesonate van Domenico Scarlatti.

Hans Kox
Chamber Music at Orlando

Het Orlando Festival wordt in zijn voortbestaan bedreigd. Al decennia is dit internationale kamermuziekfestival in het zuiden van Limburg, opgericht door het Orlando Kwartet, belangrijk voor kamermusici, amateurs en professionals. Op een prachtige dubbel-cd zijn opnamen samengebracht van muziek van Hans Kox, alles live opgenomen in Kerkrade tijdens de editie van 2019. Mooi bewijs van het belang van dit festival.