FilmrecensieJackie en Oopjen

Oopjen die ontsnapt uit het Rijksmuseum levert een hartverwarmend avontuur op

De twaalfjarige Jackie (Frouke Verheijde) ontfermt zich over Oopjen (Sarah Bannier) die op zoek is naar haar jongere zusje.Beeld Dinand van der Wal

Jackie en Oopjen
Regie: Annemarie van de Mond
Met Frouke Verheijde, Sarah Bannier, Karina Smulders
★★★★☆

Met veel fanfare worden ze onthuld: Marten en Oopjen, de geschilderde pendanten van Rembrandt die het Rijksmuseum met het Louvre deelt. Maar even later is Oopjen weg. Weg? Ja, het schilderij hangt er nog gewoon, maar de rossige vrouw met weelderige witkanten kraag en parels holt door Amsterdam.

‘Jackie en Oopjen’ is een vrolijke familiefilm met een geweldige premisse. De twaalfjarige Jackie (Frouke Verheijde), dochter van de conservator, is niet alleen vertrouwd met de museumschatten, thuis runt ze het vrouwenhuishouden. Aan haar de taak om tijdens het eten haar drukbezette moeder te vermanen: ‘ma-ham, doe je telefoon weg.’

Dit zelfredzame meisje ontfermt zich over Oopjen, die op zoek is naar haar jongere zusje dat ook op een schilderij staat afgebeeld. Als een soort kunsthistorische E.T. moet de kordate 17de eeuwse dame natuurlijk verborgen gehouden worden, terwijl zij ondertussen van de ene in de andere verbazing over het moderne leven valt. Stromend water, gestampte muisjes, een banaan, stofzuiger, mobieltje, woorden als duh: actrice Sarah Bannier leeft zich lekker uit in chaos veroorzaken (waar de huiskat de schuld van krijgt).

Het lichtvoetige scenario van Myranda Jongeling voorziet in enige spanning door een antiquair op te voeren die met zijn bloedchagrijnige moeder-in-vossebontje (Leny Breederveld, erg leuk) van de verdwijning denkt te profiteren, maar laat ook kansen liggen. Over het leven van een gefortuneerde Gouden Eeuwer komen we weinig te weten, behalve dan dat Oopjen de hele dag bier drinkt. Meer van zulke historische details hadden de film net meer gelaagdheid kunnen geven en spannender gemaakt voor een groter publiek. Met dit tot in de kleine rollen goed gecaste avontuur richten de makers zich op jonge kijkers. En die zullen genieten van maffe misverstanden, slapstick en een mooie scène waarin de anachronistische vriendinnen samen een dans op de Dam in gang zetten. Vermeers ‘Het meisje met de parel’, eerder tot leven gekomen in een boek en verfilming, heeft er een hartveroverend energiek nichtje bij.