FilmrecensieA Song for You

Muzikale odyssee van een Tibetaanse nomade die zijn eigen logica volgt

A Song for You
Regie: Dukar Tserang
Met Damtin Tserang
★★★★

Het jubilerende Filmfestival van Rotterdam heeft voor zijn juni-editie films uit Azië gehaald. Het is moeilijk kiezen uit het aanbod. Uit Japan komt Cinephilia Now: Part One – Secrets within Walls, een hartveroverende film over filmliefde aan de hand van alternatieve vertoningsplekken. En tamelijk bizar is het Filippijnse Fan Girl, over een zestienjarig schoolmeisje dat zich verstopt in de wagen van haar grote idool, een fris gewassen soapacteur die er in de echte wereld behoorlijk sinistere praktijken op na blijkt te houden.

Grootste verrassing is A Song for You, de muzikale odyssee van een Tibetaanse nomade. Het is een film waarvoor twee belangrijke hedendaagse Chinese en Tibetaanse regisseurs, Jia Zhang-ke en Pema Tseden, de handen ineen sloegen en optraden als producenten. Voor de Tibetaanse debutant Dukar Tserang, die tevens een groot deel van de liedjes schreef die in de film te horen zijn, moet dat als een heerlijke steun in de rug hebben gevoeld.

Ngawang trekt op zijn motor naar de grote stad om een bestaan als muzikant op te bouwen. Beeld IFFR
Ngawang trekt op zijn motor naar de grote stad om een bestaan als muzikant op te bouwen.Beeld IFFR

A Song for You geeft zicht op de belevingswereld van Ngawang, een Tibetaanse jongeman die met zijn vader en zus in een tent woont op het platteland, maar die op een dag op zijn motor naar de grote stad trekt. Hij wil daar zijn muziek aan de man brengen en een plaat opnemen. Terwijl hij de cafés en nachtclubs van Xining afstruint, raakt hij in de ban van een zangeres die sprekend op de muzikante lijkt die op zijn talisman staat afgebeeld. Volgens zijn vader is het zijn beschermengel, de Godin van de Muziek. Geen wonder dat Ngawang op slag verliefd is.

Boeiend is dat de film zijn eigen logica volgt. Van een Tibetaanse tent op het platteland zitten we opeens in een achtervolging door een Chinese heavy metal-bende. En tijdens een bezoek aan een klooster ontmoet Ngawang een arm jongetje met een citer dat een tot tranen roerend lied begint te zingen, alsof we opeens in een documentaire zitten.

Zelf is Ngawang vergroeid met zijn zhanian, een traditioneel Tibetaans snaarinstrument dat opvalt door zijn lange hals. Het maakt hem niks uit dat de mandoline in de mode is. Hij kan met de zhanian muziek maken die tegelijk traditioneel en modern klinkt. Het is geen kwestie van tussen twee culturen zitten, tussen traditie en moderniteit, tussen het platteland en de stad. De muzikant kan alle kanten op. De wereld ligt aan zijn voeten.

A Song for You is tot en met 6 juni fysiek en online te zien op het International Film Festival Rotterdam.