Cd-recensieKlassiek

Mozart had een topjaar in 1785

Leif Ove Andsnes
Mozart Momentum 1785 (Sony)
★★★★

Het succes van deze dubbel-cd begint met het lumineuze idee om werken uit Mozarts wonderbaarlijke jaar 1785 samen te brengen. Een jaar waarin hij het momentum mee had. Nou was dat momentum bij Mozart nooit ver weg, maar veel biografen zien 1785 als een zelfs voor Mozart-begrippen ongekend annus mirabilis. Drie wonderbaarlijke pianoconcerten produceerde hij bijvoorbeeld, de nummers 20, 21 en 22. De Noorse meesterpianist Leif Ove Andsnes zocht de samenwerking met de musici van het Mahler Chamber Orchestra. Hij nam de genoemde drie concerten op, maar ook de Fantasia in c-klein voor piano solo en het Eerste pianokwartet met strijkers uit het orkest. En dan speelt het orkest onder zijn leiding ook nog de Maurerische Trauermusik – alles dus gecomponeerd in 1785.

Stel dat je als eerste naar dat beroemde Andante uit het 21ste pianoconcert luistert. Dan hoor je meteen waarom het in deze opnamen gaat. Puur spel, geen vibrato, heldere lijnen. De meeste muziek werd in Berlijn opgenomen, op anderhalve meter afstand van elkaar, maar dat heeft het fijnzinnige samenspel allerminst benadeeld. Andsnes, die zich als een echte primus inter pares opstelt, speelt een bijzondere mix aan solo-cadensen in de drie concerten. Van Beethoven, Hummel, Géza Anda tot aan een geheel nieuwe van zijn producer John Fraser. Voor een project als dit kun je geen beter ensemble hebben dan het veelzijdige Mahler Chamber Orchestra.