De test Mini

Mooi zijn met een minibatterij

Wat: de Mini Electric
Prijs: vanaf 34.900 euro
Batterijcapaciteit: 32,6 kWh
Rijbereik: 232 kilometer

Zestig jaar bestaat de Mini. En Mini is still going strong. Waar Volkswagen net de stekker trok uit de Beetle, de gemoderniseeerde versie van de Kever, gaat Mini kalm verder met zijn evergreen. De nieuwste Mini is de langverwachte elektrische Mini. Wie nu 1250 euro aanbetaalt, kan er in het voorjaar van 2020 mee de weg op. Erg ver zal dat niet zijn: met de 32 kWh-batterij blijft het rijbereik onder ideale omstandigheden beperkt tot 232 kilometer. De stekker-Mini met minibatterij is dus vooral een stadsauto.

Mini-eigenaar BMW onttrekt zich aan de wedloop om elektrische auto’s met het grootste rijbereik te bouwen. Ook Audi en Mercedes-Benz lijken niet aan die race mee te doen. De Duitsers gaat het om de premiumbouwkwaliteit en -uitstraling van de auto’s. De Mini Electric, gebouwd in het Engelse Oxford, past in deze Duitse opvatting. Stekkerauto’s met grote batterijen en dus een groot rijbereik zijn niet ieders cup of tea. Ze zijn ook loodzwaar en extra duur.

De Mini Electric richt zich op een grootstedelijk publiek dat stijl wenst en sportieve rijeigenschappen. BMW heeft het herrezen Minimerk nooit als koopjesknaller geadverteerd. De Mini Electric is met 35 mille geen aanbieding. Voor jonge carrièremakers is de Mini een hip vervoermiddel dat de lucht in de stad niet met fijnstof belast. Voor huishoudens met twee auto’s voor de deur is deze Mini een kekke boodschappenauto voor alle ritten die we stiekem het meeste maken: korte ritten.

Range anxiety

In ons kleine kikkerlandje blijkt behoefte te bestaan aan mooie, kleine, elektrische auto’s. Dat bewijst de Fiat 500, ook al zo’n evergreen. Fiat verkocht alleen in de Verenigde Staten een elektrische versie met een erg beperkt rijbereik van dik 100 kilometer. Handelaren importeren gebruikte 500 E-versies massaal, ondanks de tekortkomingen. Een Mini Electric doet het in dat opzicht een stuk beter dan de Fiat. Een rondje Randstad moet in de Mini – die kan snelladen – mogelijk zijn.

De Mini is met zijn relatief kleine batterij ook licht – 1365 kilogram. Dat moet volgens BMW bijdragen aan het sportieve rijgedrag. De Electric is een driedeurs Mini-versie die amper afwijkt van een uitlaat-Mini. De auto staat ietsje hoger op de wielen. Een warmtepomp regelt de verwarming. Wie niettemin range anxiety overhoudt aan de Mini Electric – angst voor lege batterijen – kan een Mini Countryman stekkerhybride kiezen. Die ruimere Mini-versie is al ­leverbaar voor ‘slechts’ 41.840 euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden