FilmrecensieCome Away

Keira Chansa speelt Alice, David Oyelowo heeft de rol van Jack, Reece Yates is David en Jordan A. Nash speelt Peter (vlnr). Beeld Filmdepot, Alex Bailey
Keira Chansa speelt Alice, David Oyelowo heeft de rol van Jack, Reece Yates is David en Jordan A. Nash speelt Peter (vlnr).Beeld Filmdepot, Alex Bailey

Come Away
Regie Brenda Chapman
Met Gugu Mbatha-Raw, David Oyelowo, Angelina Jolie
★★

‘Come Away’ goochelt op een interessante manier met elementen uit de Peter Pan-verhalen die J. M. Barrie aan het begin van de 20ste eeuw schreef over het jongetje dat niet op wilde groeien. Met als doel een fantastisch-realistische aanloop te creëren, die verklaart hoe de kinderen in het sprookjesachtige Neverland terechtkomen. Helaas laat de film ook behoorlijk wat steken vallen.

Het decor is voor de verandering nou eens niet een volledig wit gezin maar een gezin met alleen een witte moeder, gespeeld door Angelina Jolie. De film maakt trouwens zelf geen enkel punt van die kleurenwisseling, de enige reden om het te doen – en alle lof daarvoor – is om te laten zien dat je zowat elk verhaal door acteurs van zowat elke kleur kunt laten spelen.

Losse eindjes

We gaan zoals in de oorspronkelijke Pan-verhalen niet letterlijk naar Neverland, maar de fantasie van de jonge kinderen fietst voortdurend dwars door de realiteit heen. De kwaadaardige Hook uit het origineel is hier de boze oom, een stok wordt een speer en een omgevallen roeiboot wordt een piratenschip. Maar net als in het origineel willen de kinderen niet opgroeien omdat ze bij volwassenen te veel ellende zien.

Echt ontroeren doet Come Away helaas niet omdat de film in losse eindjes uit elkaar valt en niet opbouwt naar een emotionele climax. Je krijgt de indruk dat de film vrij aardig in de steigers stond, maar dat de boel toen door haastwerk is ingestort. Vrij naar Maradona: hier ontbreekt de geleidende hand van God.