Mischa tiptJazz

Mischa tipt Fentross/Tegelmann/Ornstein, Hast, Charles Lloyd en Mudita

Fentross, Tegelmann, Ornstein
Laula!

De grote levensgebeurtenissen, het hele scala aan emoties van intense vreugde tot het diepste verdriet, dat kenmerkt deze derde cd van Mike Fentross (theorbe, vihuela) en Maarten Ornstein (basklarinet), een duo dat van meet af aan zich buiten alle vastomlijnde muzikale kaders beweegt. Estse volksliederen staan hier zij aan zij met barokstukken en hedendaags werk. Steevast verpletterend gezongen door mezzosopraan Kadri Tegelmann.

Hast
Ubi Sunt

We hebben twee gitaren, dus laten we lekker hard rocken; dat lijkt het motto van deze jonge Belgische band. Tenminste een deel van de tijd, want de vijf mannen van Hast laten zich op de EP geen enkele beperking opleggen. Zo kan uit een lieflijk thema bruusk een furieus intermezzo volgen of omgekeerd. En zo worden grillige passages met schrijnende dissonanten steeds afgewisseld met sierlijke, filmische melodieën.

Charles Lloyd
Tone Poem

De legendarische Amerikaanse saxofonist Charles Lloyd werd deze week 83. Zijn nieuwste plaat Tone Poem laat zich enerzijds beluisteren als een terugblik op een rijk muzikaal leven waarin Lloyd musici eert die hem vormden, zoals Thelonious Monk en Ornette Coleman. Anderzijds smeedt Lloyd hier een aantrekkelijk verbond tussen twee Amerikaanse genres: de country en de jazz. Dat hij vaak een hoofdrol gunt aan gitarist Bill Frisell tekent Lloyd daarnaast ten voeten uit.

Mudita
Nature of the Netherlands

Amerikaanse jazz verklankt vaak de hectiek van het grotestadsleven. Veel Europese jazz daarentegen ademt juist de ruimtelijkheid en rust van de natuur. Het jonge trio Mudita vond voor haar nieuwe cd inspiratie in Nederlandse natuurgebieden. Hoe klinken Dwingelderveld, Lauwersmeer of de Loonse en Drunense Duinen? Spoileralert! Die klinken als oases van verstild, maar overal voelbaar en ten diepste bezield leven.