Mischa tiptJazz

Mischa tipt: Charlie Porter, Smandem, Greg Smith & Martial Solal

Charlie Porter

Hindsight

Trompettist Charlie Porter blikt op dit nieuwe album terug. De negen composities refereren aan gebeurtenissen van vorig jaar. Van racistisch geweld tot de geboorte van zijn zoon. Daarmee is ook de enorme diversiteit van Hindsight verklaard. Alleen al tussen het furieuze openingsnummer Tipping Point en de ontroerende afsluiter For Ellis zit zo’n immens verschil dat het bijna onvoorstelbaar is dat alle muziek door dezelfde man werd geschreven.

Smandem

Self-titled

Fijne, energieke debuutplaat van deze jonge Nederlandse viermansformatie. Bas, drums, toetsen en gitaar zorgen voor een fris en eigentijds geluid waarbij vooral in de ritmes de invloed van hiphop en R&B hoorbaar is. Maar Smandem is niet alleen lekker hip, de composities getuigen van lef en visie.

Greg Smith

Cluster001

Greg Smith is een Canadese drummer die deels vanuit Nederland opereert. In zijn vijf man sterke band vinden we twee gitaristen en nogal wat elektronica en effecten terug. Het geeft Smiths muziek een bijzondere sfeer die ergens in de verte herinnert aan dance en de meer avontuurlijke eighties-rock, maar op hetzelfde moment perfect aansluit bij de jazz van nu. Bovendien is met altist David Binney aan boord elke sax-solo op het album een schot in de roos.

Martial Solal

Coming Yesterday, Live at Salle Gaveau 2019

De zwanenzang van Martial Solal die op zijn tweeënnegentigste dan toch met optreden stopte. Coming Yesterday bevat acht meesterproeven van de Franse pianist. Weinigen durven een klassieker als My Funny Valentine zodanig, moer voor moer, los te schroeven als Solal doet. Weinigen kennen zo’n stuk ook zo door en door als de oude Fransman doet. Dat zou tot droge, cerebrale muziek kunnen leiden, ware het niet dat Solal luistert met zijn hart en geweldig veel humor bezit.