FilmrecensieBergman Island

Met ‘Bergman Island’ maakt Mia Hansen-Love een kleine buiging voor de kracht van verhalen

Bergman Island
Regie Mia Hansen-Love
Met Vicky Krieps, Tim Roth, Mia Wasikowska
★★★★

Ronald Rovers

Twee filmmakers boeken - waarschijnlijk om inspiratie op te doen voor de scenario’s die ze aan het schrijven zijn - een werkvakantie op het Zweedse eiland Faro, waar de in 2007 overleden Ingmar Bergman woonde en werkte. En vooral ook druk was met de liefde, aangezien hij bij verschillende vrouwen negen kinderen verwekte, waar hij vervolgens nauwelijks naar omkeek.

Voor Chris, gespeeld door Vicky Krieps (recent winnaar van een acteerprijs op het filmfestival van Cannes), is dat gedrag van Bergman een obstakel bij het schrijven. Enerzijds is ze geïntimideerd door Bergmans reputatie als filmmaker, anderzijds veracht ze zijn gedrag als vader. Tony, gespeeld door Tim Roth, kan het niet zoveel schelen. Terwijl Vicky over het eiland zwerft en in het reine probeert te komen met Bergmans reputatie en hopelijk zo een stap verder komt in het liefdesdrama dat ze probeert te schrijven, geeft Tony een lezing en doet wat alle toeristen doen op Faro. Er blijkt zelfs zoiets te bestaan als een Bergman-safari.

Hansen-Love laat de zeewind door zware thema’s waaien

Wat vooral opvalt aan Bergman Island van de Franse filmmaker Mia Hansen-Love, is dat ze het luchtig houdt. Bergman is de auteur van een indrukwekkend en in z’n tijd vernieuwend oeuvre, maar zijn films kunnen ook lachwekkend pompeus zijn. Zie Max von Sydow schakend met De Dood in Het Zevende Zegel. Hansen-Love laat de zeewind door al die zware thema’s waaien. Over Bergmans beroemde Scènes uit een Huwelijk maakt iemand bijvoorbeeld de grap dat het de film was ‘die miljoenen mensen deed scheiden’.

In een speelse spiegeling van het thema van Bergmans Persona uit 1966, waarin twee persoonlijkheden door elkaar lopen, verwoorden Chris en Tony de twee tegenstrijdige opvattingen van Hansen-Love over Bergman, zei ze recent in een interview: het genie versus de egoïst. Mocht je Bergmans films hebben gezien, dan is het leuk Bergman Island op dat niveau te bekijken: als luchtig gegoochel met Bergmans thema’s en als een bescheiden ode aan de filmmaker.

Een verhaal over je eigen weg vinden

Maar het hoeft niet. Los van die filmhistorische achtergrond is Bergman Island een verhaal over je eigen weg vinden, los van je helden, los van de liefde. De film kiest dus ook zijn eigen weg, niet gehinderd door Bergmans erfenis. In de tweede helft komt dat idee mooi tot leven als een deel van Chris’ scenario als een film in de film verschijnt. Daarin ontmoet de jonge Amy na twee jaar uit elkaar te zijn geweest haar grote liefde Joseph op een bruiloft van vrienden. Zij was degene die er toen een punt achter zette, maar nu twijfelt ze weer.

Kers op de taart is wanneer Chris en Amy vervolgens elkaars verhaal binnenwandelen en kunst & leven door elkaar lopen. Waarmee Mia Hansen-Love een kleine buiging maakt voor de kracht van verhalen en hoe ze ons wijsheid kunnen brengen.