null Beeld
Beeld

BoekrecensieYoungadultroman

Marco Kunst treedt met ijzersterk youngadultboek in de voetsporen van John Green

Marco Kunst schreef een ijzersterke youngadultroman. Soepeltjes combineert hij psychologisch inzicht met een eigentijdse puberstem.

Bas Maliepaard

Telkens weer ziet Mylo (16) de verbaasde blik van zijn beste vriend Mees voor zich. Steeds opnieuw ziet hij hem voorovervallen, ­nadat de kogel diens hoofd heeft doorboord. Een stom ongeluk was het, een experiment met een patroon van Mylo’s opa, een beladen souvenir uit de Vietnam­oorlog. Mylo sloeg er met een hamer op, Mees stond op de verkeerde plek.

Over de nasleep van deze ingrijpende gebeurtenis schreef Marco Kunst een ijzersterke, beklemmende en gelaagde pageturner. De manier waarop hij met grote souplesse psychologisch inzicht en filosofische vragen combineert met een zeer overtuigende, ­eigentijdse puberstem roept grote young­adultschrijvers als John Green in herinnering.

Het wás toch een ongeluk?

Mylo beschrijft hoe hij na het ongeluk verstrikt raakt in een web van hulpverleners, politie en justitie, die proberen te achterhalen wat er is gebeurd en hoe de waarheid door al dat gepraat ‘ertussenuit knijpt’. Het wás toch een ongeluk? Of niet?

Maar zelfs als dat zo was, maakt dat Mylo dan minder verantwoordelijk voor de dood van zijn beste vriend? Had hij beter moeten weten, zoals zijn moeder zegt? ‘Ik voel me als een pup die met zijn snuit in de stront gedrukt gaat worden. In de drol die hij zelf op het kleed gedraaid heeft, terwijl hij allang weet dat hij dat niet mag.’

Op papier probeert Mylo in een toepasselijke telegramstijl zijn malende gedachten te ordenen, maar die worden alleen maar complexer.

Oorzaak en gevolg

Hij bevraagt zichzelf over schuld, vergeving (‘iets uit de Bijbel of een Disneyfilm’), het noodlot en de mogelijkheid van een transgenerationeel trauma: zijn opa, geboren Amerikaan, is ‘vanbinnen een zak scherven’ sinds hij iets afschuwelijks meemaakte in de Vietnamoorlog, zijn eveneens beschadigde vader nam de benen toen Mylo nog maar een peuter was – en nu dit.

Ook even pijnlijk als intrigerend: opa dacht in de oorlog te veel na, Mylo te weinig en toch waren de gevolgen in beide gevallen desastreus. Maakt het dan niets uit wat we denken of doen? Zijn we overgeleverd aan een onontkoombare wet van oorzaak en gevolg? ‘Het is alsof ik door opa’s verhaal in het nauw gedreven word. Alsof ik al voor mijn geboorte een doodlopende straat in ben gestuurd.’

Een tot de verbeelding sprekende reis naar Amerika met zijn opa, op zoek naar zijn vader, leidt tot een huiveringwekkende ­slotscène, waarin Mylo de ultieme confrontatie met zijn leven ­aangaat.

null Beeld
Beeld

Marco Kunst
Patroon
Gottmer; 190 blz. € 15,99
Vanaf 14 jaar

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden