Peter tiptKlassiek

Ludovic Tézier houdt de vlag van de echte Verdi-bariton in top

Bartók
The Miraculous Mandarin

Thomas Dausgaard is hier niet zo bekend, maar wat een goede dirigent is dat. Als chef van het BBC Scottish Symphony Orchestra is de Deen voor het label Onyx bezig met een Bartók-cyclus. Het tweede deel herbergt de complete balletmuziek voor The Miraculous Mandarin. De brute kracht van Bartóks noten, maar ook het sensueel verleidelijke ervan weet Dausgaard prachtig uit te lichten. Geweldige trombone-sectie daar in Schotland.

Matthias Goerne
Im Abendrot

De Duitse sterbariton Matthias Goerne heeft de heerlijke hebbelijkheid om voor zijn liedprojecten steeds met andere, interessante pianisten samen te werken. Op zijn nieuwe cd met liederen van Wagner, Pfitzner en Strauss doet hij dat met de Zuid-Koreaan Seong-Jin Cho, winnaar van het Chopin Pianoconcours in Warschau. De titel van de cd stamt van het laatste van Strauss’ Vier letzte Lieder. Dat is onbetreden terrein voor baritons. Niet voor Goerne.

Ludovic Tézier
Verdi

Het is een Fransman die al jaren de vlag van de echte Verdi-bariton in top houdt. Ludovic Tézier bezit de kracht en het timbre voor dat specifieke, opgeschroefde en opwindende geluid dat Verdi voor ogen stond. In zijn eerste solo-album met grote scènes uit Verdi-opera’s doet Tézier vaak denken aan geweldenaar uit de jaren zestig, Ettore Bastianini, en dat is een groot compliment. Hij wordt heel idiomatisch begeleid door het operaorkest van Bologna en dirigent Frédéric Chaslin.

Anna Vinnitskaja
Chopin

Deze week is het Elisabeth Concours in Brussel van start gegaan, dit jaar gewijd aan de piano. Gisteren speelde daar de Nederlandse Aidan Mikdan zijn voorronde. Morgen horen we of hij naar de halve finale mag. Vanwege corona zijn er dit jaar slechts zes finalisten. In 2007 ging de Russin Anna Vinnitskaja er met de eerste prijs vandoor. Op haar nieuwe cd met Ballades en Impromtus van Chopin bevestigt ze haar status met een vaak theatrale interpretatie van deze overbekende muziek.