Cd-recensieKlassiek

Lucile Richardot op dreef in Berio’s stemexperimenten

KLASSIEK
Lucile Richardot
Berio To Sing (Harmonia Mundi)
★★★★

Luciano Berio had een passie voor de stem. In al zijn facetten. Dus hij schreef even gemakkelijk voor klassiek geschoolde stemmen als voor die uit het lichtere repertoire. Met de veelzijdige stem van zijn echtgenote Cathy Berberian kon hij naar hartenlust experimenteren. En zo schreef hij ook een prachtige rol voor de vorige week overleden chanteuse Milva in zijn opera La vera storia. Te zien in het Holland Festival van 1986. Milva maakte toen een onvergetelijke indruk.

Datzelfde doet Lucile Richardot nu op deze nieuwe cd van het Franse vocale ensemble Les Cris de Paris van Geoffroy Jourdain. Die veelzijdige groep, waarvan Richardot deel uitmaakt, won vorig jaar een Edison voor het schitterende album Passions met barokke muziek uit Venetië. Van Venetië naar de 20ste eeuw van Berio, de zangers draaien er hun hand niet voor om. Het vocale ensemble komt mondjesmaat aan bod, vooral in het geestige Cries of Londen.

Richardot heeft een al net zo typische, niet in een hokje te plaatsen stem als Berberian en zij maakt van de beroemde Folk Songs iets heel bijzonders. Expressief en gedurfd. In Sequenza III zet ze alle onderdelen van de stem, zoals afgebeeld op de hoes, meesterlijk in. En de bewerking die Berio van Michelle van The Beatles maakte, ligt haar ook al zo goed. Wederom een voltreffer van dit ensemble, maar vooral van Richardot.