null Beeld Trouw
Beeld Trouw

MuziekrecensieKlassiek

Klassiek geschoolde pianiste Kanneh-Mason speelt parelende blues, spirituals en gospel

Isata Kanneh-Mason
Summertime (Decca)
★★★★

Myrthe Meester

Een jazzalbum kun je dit niet noemen, maar jazzy wordt het bij vlagen zeker. Zo opent de klassiek geschoolde pianiste Isata Kanneh-Mason (25) haar tweede cd met twee populaire aria’s van Gershwin, de componist die klassieke muziek vloeiend met Afro-Amerikaanse genres als blues, spiritual en jazz vermengde.

In Kanneh-Masons piano-uitvoering klinkt Summertime heerlijk dromerig en parelend, als een lome zomernamiddag, en wordt I Got Rhythm bijzonder swingend en virtuoos. Dat zet meteen toon voor de rest van dit contrastrijke album, gewijd aan twintigste-eeuwse Amerikaanse componisten, waarop levenslust en verstilling elkaar voortdurend afwisselen. Velen kennen Isata als oudste dochter van de mediagenieke Britse familie Kanneh-Mason, bekend als pleitbezorgers van diversiteit in de klassieke wereld.

Die ontbreekt dan ook niet op dit album: behalve witte mannen Gershwin, Copland en Barber zijn ook een vrouwelijke componist, Amy Beach, en een zwarte componist, Samuel Coleridge-Taylor, vertegenwoordigd. In Beach’ impressionistische miniatuur By the Still Waters tovert Kanneh-Mason met fluwelen toetsaanslag een meditatief beekje tevoorschijn.

null Beeld

Ook de piano-adaptaties van negrospirituals smaken naar meer. Met een brok in de keel laat Kanneh-Mason je achter na Sometimes I Feel Like a Motherless Child, uiterst doorleefd en dramatisch gespeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden