RecensieKookboek

Karin Luiten kookt al tien jaar zonder pakjes en zakjes, en met succes

Een ever-seller is vrij uniek in de kookboekenwereld. Uitgevers weten namelijk dat thuiskoks uit kookboeken vaak maar twee tot drie recepten koken voor het weer in de kast verdwijnt. Niet bij ‘onze’ Karin Luiten. Haar Het grote zónder pakjes & zakjes kookboek, waarmee ze tien jaar geleden haar missie begon, is zo vaak herdrukt dat het boek echt aan een facelift toe was.

Karin knutselde alle recepten opnieuw in elkaar, maakte er fraaie foto’s van en nu is er dus dit kersverse boek De makkelijke keuken, met recepten die elke thuiskok met een beetje eigenwaarde onder de knie moet hebben. Een prima basisboek met alledaagse gerechten als risotto, uiensoep, couscoussalade en ­tagliatelle met roomsaus. Niets mis met gouwe ouwen, zoals haar smakelijke stoofpeertjespudding: fijn voor dit waaierige weekend. Ook handig is het hoofdstukje over hoe u zelf dressings en sauzen maakt, zoals hollandaisesaus of ketchup.

En denkt u nu: maar dit kookboek heb ik al? Stuur dan een ­foto of filmpje van uw beduimelde exemplaar via sociale media naar ‘Koken met Karin’ onder #stukgekookt en u maakt kans een nieuw exemplaar te winnen. Bij de thuiskok met het meest gebruikte kookboek – met de pagina’s letterlijk aan elkaar geplakt – komt Karin het boek persoonlijk thuisbezorgen.

De Makkelijke Keuken, Uitg. Nieuw Amsterdam, €24,99

Shakshuka met couscous, wat is dat nou weer voor gekkigheid?

Al tien jaar heeft Karin Luiten een antipakjesobsessie en ze wil er best van af, maar ja, dan verschijnt er weer een poedermix waar ze niet omheen kan.