Filmrecensie

Je zou ‘Love in a Bottle’ een amourette in lockdown kunnen noemen

Love in a Bottle
Regie: Paula van der Oest
Met Hannah Hoekstra en James Krishna Floyd
★★★

Het hoort zeker bij de top-10 van ergste filmclichés: de vrouw in bad. Actrice Hannah Hoekstra draait er haar hand niet voor om in de Nederlandse lockdownfilm Love in a Bottle. Je zou kunnen redeneren dat we Lucky, een Amsterdamse single, nou eenmaal vanaf het begin van de coronacrisis in haar appartement volgen. We zien haar in lockdown eten en slapen, dus waarom niet ook baden? Jawel, maar waarom moeten we uitgerekend die jonge vrouw bloot zien? En niet die jonge man waarmee ze continu communiceert via Facetime? Waarom ligt die man niet bevallig in het sop?

Scenarist, regisseur en producent Paula van der Oest, die ook het scenario schreef van de oorlogsfilm De Slag om de Schelde, maakte voor Love in a Bottle gebruik van de middelen die het Filmfonds vorig jaar ter beschikking stelde voor covidprojecten. In rap tempo tuigde ze een klein drama op met twee hoofdrolspelers op twee locaties. Je zou het een amourette in lockdown kunnen noemen, de tastende relatie die tijdens het videobellen ontstaat tussen Lucky en Miles.

Hannah Hoekstra neemt de rol van Lucky voor haar rekening. Beeld
Hannah Hoekstra neemt de rol van Lucky voor haar rekening.Beeld

De twee zijn elkaar kort tevoren op het vliegveld van Milaan tegen het lijf gelopen. Maar vanwege de corona-uitbraak konden ze elkaar niet nader leren kennen. Terwijl Miles, gespeeld door de Britse acteur James Krishna Floyd, weer thuis in Londen zit en Lucky in Amsterdam, zetten ze het gesprek voort op sociale media.

Het is best een leuk idee om het dagelijks leven van twee flirtende singles in lockdown te laten zien. Hij kijkt hoe zij een pannenkoek eet en fit blijft op een minitrampoline. Er volgen ontboezemingen. Miles zegt bipolaire problemen te hebben. Lucky verklapt opnames te maken van hun online ontmoetingen. Maar blijkbaar zijn dat geen zaken om het verder over te hebben. De twee drinken met elkaar op afstand. Ze dansen, kleden zich uit en komen klaar.

Soms is het opeens alsof ze samen in een kamer zijn. Dat is knap werk van cameraman Guido van Gennep en editor Michiel Boesveldt. Maar het is ook dubbel, want het ziet er dan niet meer uit alsof de beelden uit de losse pols met smartphones zijn gemaakt. Voor huis-, tuin- en keukenopnamen oogt het te gelikt.

Ondertussen leren de tortelduifjes elkaar beter kennen. Miles merkt op dat Lucky persoonlijke vragen uit de weg gaat. Lucky komt erachter dat Miles iets voor haar verborgen heeft gehouden. Net als in een echte relatie.