FilmrecensieThe Souvenir Part II

Introverte heldin maakt diepe indruk

The Souvenir Part II
Regie Joanna Hogg
Met Honor Swinton Byrne en Tilda Swinton en Richard Ayoade
★★★★★

Belinda van de Graaf

Hoe vind je als jonge vrouw je draai in de liefde en het leven? De Britse filmmaakster Joanna Hogg (62) besloot haar eigen ervaringen te verwerken in twee bioscoopfilms. The Souvenir (2019) was hier twee jaar geleden te zien en wordt ter gelegenheid van The Souvenir Part II (2021) opnieuw vertoond. Het tweeluik dat in de kern het coming of age-verhaal is van een vrouwelijke kunstenaar, maakt diepe indruk.

Hoofdpersoon is Julie die we in de eerste film leerden kennen als een Londense filmstudente, een prille twintiger die verstrikt raakte in een tumultueuze liefdesrelatie met tragische afloop. In de tweede film probeert Julie haar ervaringen te verwerken in haar eindexamenfilm. Ze maakt een rouwproces door, tegelijkertijd moet ze haar ideeën verdedigen op de filmacademie waar mannelijke docenten en medestudenten nogal zeker van zichzelf zijn.

The Souvenir gaat juist over een introverte heldin, prachtig gespeeld door Honor Swinton Byrne, de 24-jarige dochter van Tilda Swinton die ook in de twee films haar moeder speelt. Het is een lieve, begripvolle, moeder, fantastisch gespeeld door Swinton, zonder make-up, met grijze krullen.

Vergrootglas

Het is net alsof Hogg op alle man-vrouwrelaties in haar film een vergrootglas legt, heel precies en subtiel. De traditioneel bezorgde moeder en de ontspannen vader zijn daarbij soms als een komisch duo. En hoe moet Julie haar relatie met haar eerste grote liefde duiden? De onpeilbare Anthony, in de eerste film meeslepend vertolkt door Tom Burke, hangt als een geest boven de tweede film. Wie was hij eigenlijk? Waarom had hij zoveel macht over haar? Door die vragen te stellen, reikt Hogg ook verder dan haar eigen leven, het gaat over man-vrouwrelaties in groter verband.

The Souvenir Part II met Honor Swinton Byrne (l) als filmstudente Julie. Beeld rv
The Souvenir Part II met Honor Swinton Byrne (l) als filmstudente Julie.Beeld rv

Heel knap zoals The Souvenir het innerlijke leven van Julie belicht, hoe het tweeluik haar zielenroerselen probeert te vatten. In een even unieke als geestige scène heeft Julie een onenightstand met een acteur, menstruatie-seks zoals je het niet eerder zag. In het tweeluik zien we wat liefde was en lust is.

Tegelijkertijd hebben we te maken met een epos-achtige kroniek van een kunstenaar die zich gebeurtenissen en gevoelens probeert te herinneren. Om haar werk vorm te geven putte Hogg uit haar eigen dagboeken, brieven, foto’s en Super-8 filmpjes. Ze zijn in de het tweeluik verwerkt als een mozaïek van de jaren tachtig, met The Specials en Joe Jackson op de soundtrack.

Na het rouwen komt voor Julie ook het vertrouwen, zoeken maakt plaats voor ontwaken, ze weet precies welk verhaal ze in haar afstudeerfilm wil vertellen, en hoe. Het is een persoonlijk verhaal, maar niet alles is autobiografisch. De reis die Julie en Anthony naar Venetië maakten, is gevat in een barokke koortsdroom.