Sudan, de laatste mannelijke noordelijke wite neushoorn

Filmrecensie The last Male on Earth

In ‘The Last Male on Earth’ speelt de mens een pijnlijke hoofdrol

The Last Male on Earth
Regie: Floor van der Meulen
★★★★☆

Hij heet Sudan, naar zijn geboortegrond, en hij is de laatste mannelijke noordelijke witte neushoorn op aarde. Regisseur Floor van der Meulen ging op onderzoek en filmde Sudan tijdens zijn laatste levensjaren op de Keniaanse savanne waar hij op 19 maart 2018 overleed, 45 jaar oud.

Sudan was in die laatste levensfase een wereldster. Hij werd vastgelegd door talloze filmploegen en fotografen. Van der Meulen filmt het hele circus. Ze toont de vele toeristen die naar het Ol Pejeta-reservaat komen en tegen extra betaling met Sudan op de foto gaan.

Aan de andere kant staan Sudans lokale verzorgers, evenals zijn bewakers die moeten voorkomen dat hij in handen valt van stropers. Want dat is precies wat er met Sudans soortgenoten is gebeurd. Afgelopen decennia vielen ze massaal ten prooi aan jagers, omdat hun hoorns gewild zijn op de Aziatische markt. Een neushoorn blijkt ongeveer een miljoen dollar waard.

Westerse toeristen

Via journalisten, toeristen, verzorgers en bewakers komt Van der Meulen bij de wetenschappers, die Sudans zaad hebben ingevroren en hopen op een geschikte draagmoeder. Want de twee overgebleven vrouwelijke noordelijke witte neushoorns, Sudans dochter en kleindochter, kunnen niet zwanger worden. Waarom het eigenlijk erg is als een soort verdwijnt, wil ze dan weten.

Van der Meulen filmt in rustige tableaus met een vleugje ironie, een beetje zoals de Oostenrijkse veteraan Ulrich Seidl in ‘Safari’ westerse toeristen op jacht in Zuid-Afrika filmde. Ook in Van der Meulens film speelt de mens een pijnlijke hoofdrol. Hij jaagt op de neushoorn en stelt daarna alles in het werk om hem voor uitsterven te behoeden. Rond het dier wordt een hele industrie opgericht. Tussen de giraffen en olifanten in Kenia rijden protserige fourwheeldrives met bemiddelde toeristen, een beeld dat eigenlijk alles zegt. De mens waant zich heer en meester in het dierenrijk.

En Sudan? Die graast wat en neemt een modderbad. Tot hij omvalt.