Filmrecensie The Kitchen

In het #MeToo-tijdperk is ‘The Kitchen’ een sterke fantasie over een privilege dat mannen voor lief nemen

Scène uit ‘The Kitchen’.

The Kitchen
Regie: Andrea Berloff
Met Melissa McCarthy, Tiffany Haddish, Elisabeth Moss
★★★★☆

Nachtelijk New York, Etta James zingt ‘It’s a Man’s World’. 1978. In het gore, duistere, door neon opgelichte deel van Manhattan dat Hell’s Kitchen heet, heeft binnen de Ierse immigrantengemeenschap de onderwereld de plaatselijke ondernemers in de greep. ‘Bescherming’ in ruil voor geld, dat werk.

Mannen met namen als Brennan en O’Carroll zeggen tegen hun gezin “ik moet even weg” en gaan dan een drankwinkel overvallen. Thuis negeren, intimideren of mishandelen ze hun echtgenotes. Totdat ze voor jaren achter de tralies verdwijnen, en de vrouwen hun taken overnemen. Noodgedwongen, maar al gauw krijgen ze er lol in – en blijken ze er goed in.

Scenarioschrijfster Andrea Berloff (‘World Trade Center’, voor ‘Straight Outta Compton’ kreeg ze een Oscarnominatie) regisseert haar eerste film. ‘The Kitchen’ is een bewerking van de gelijknamige strip, van een van de vrouwen maakte ze een zwart personage. Dat geeft een extra dimensie aan een film die deels ‘Goodfellas met vrouwen’ is, deels een commentaar op het maffiagenre: de randfiguren in dat soort films nemen nu een centrale plek in.

Nagefloten, gekleineerd, belaagd worden: er komt een eind aan

Met kordate dialogen en drie uitstekend gekozen hoofdrolspeelsters – McCarthy en Haddish kenden we tot voor kort als comédiennes en de drukbezette Moss is altijd goed om naar te kijken – schetst de maakster een misdaadwereld waarin alles vanaf nu net even anders gaat. De vrouwen lijken meer sociaal verantwoord te werk te gaan, maar uiteindelijk zijn ze even koelbloedig en nietsontziend als de mannen. Toch is hun geweld eerder onwennig dan sexy, een valkuil die Berloff goed weet te omzeilen.

The Kitchen gaat over iets anders: bevrijding. “Mijn hele leven heb ik iedereen moeten bedanken: vader, God, priester, echtgenoot. En nooit voelde ik me veilig. Nu voel ik me veilig”, zegt een van de vrouwen. Nagefloten, gekleineerd, belaagd worden: er komt een eind aan, nu de voormalige huisvrouwen, wapen onder het hoofdkussen, een imperium leiden. In het #MeToo-tijdperk is The Kitchen een sterke fantasie over een privilege dat mannen als vanzelfsprekend beschouwen. It’s a Man’s World. Deze vrouwen ervaren nu hoe goed dat voelt.