BoekrecensieJeugdboek

In het fantasieverhaal van Jen Wang ontdekt de prins zijn genderfluïde kant

null Beeld

Romantisch fantasieverhaal van Jen Wang over een kleermaakster en een prins zal veel lezersharten veroveren.

De titel van deze charmante graphic novel klinkt als die van een sprookje. Dat is De prins en de naaister van de Amerikaanse Jen Wang ook, maar wel een van de moderne soort. Het speelt eind negentiende eeuw in Parijs, al had de illustratrice net zo goed een fictioneel decor kunnen creëren, want de mondiale modehoofdstad krijgt weinig reliëf.

De historische invulling overtuigt ­bovendien niet: zo komt er een fictieve ­Belgische prins in voor, maar heet diens ­vader wél Leo en lijkt dat nu een ongelukkige verwijzing naar de omstreden koning Leopold II.

Toch leest het boek verder duidelijk als een romantisch fantasieverhaal dat ongetwijfeld veel lezersharten zal veroveren. Hoofdpersoon is de schuchtere kleermaakster Frances (16) – grote, onzekere ogen, permanente blos – die een sensationele jurk maakt voor een van de gasten van het verjaardagsbal van prins Sebastian (16). Daarna wordt ze door een mysterieuze nieuwe klant ontboden, maar het duurt niet lang of Frances ontdekt wie het is: de prins.

De jongen blijkt graag als vrouw uit te gaan en is na de stiekem geleende jurken van zijn moeder toe aan iets anders. Het ambitieuze meisje gaat akkoord, want het is haar grote droom om modeontwerpster te worden en op deze manier krijgt ze ruim baan om vernieuwende jurken te maken. Probleem is wel dat alles in het geheim moet en dat gaat op den duur natuurlijk wringen.

Expressieve personages

Ogenschijnlijk moeiteloos neemt Wang je mee in de belevingswereld van zowel de prins als de naaister. Haar sterke regie, zwierige lijnvoering, de warme pastelkleuren, expressieve personages en de afwisselende opbouw van de pagina’s (stripkaders in verschillende formaten en soms laat ze die weg) maken er een heel aantrekkelijk, dynamisch boek van.

De ontwikkeling van Sebastian en Frances komt ook goed uit de verf. De prins ontdekt zijn genderfluïde kant: soms voelt hij zich prettig als jongen, soms verkiest hij zijn alter ego Lady Crystallia. Frances wordt langzaamaan zelfverzekerder over haar talent, maar vraagt zich ook af wie ze zónder het naaien is. Uiteindelijk komt zij voor zichzelf op: ze wil geen geheim meer zijn.

De ontknoping van dit filmische coming of age-verhaal is wat zoet en in de historische context onrealistisch (hier had een fictieve setting dus even-eens beter uitgepakt), maar ook zéér wens vervullend, en in die zin absoluut het betere zwijmelmateriaal.

null Beeld

Jen Wang
De prins en de naaister
Vert. Lia Belt.
Van Goor; 283 blz. € 15,99. Vanaf 11 jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden