Filmrecensie

In de ruzies over van alles voel je in ‘DNA’ de complexe identiteit van een immigrantenfamilie

DNA
regie: Maïwenn
met Maïwenn, Fanny Ardant, Louis Garrel
★★★★

Een grootvader sterft. Zijn kleindochter raakt in een identiteitscrisis. Met haar vijfde film als regisseur onderzoekt Maïwenn haar eigen complexe familiegeschiedenis. Franse, Algerijnse, Vietnamese wortels heeft de actrice, die als kind al de filmwereld betrad.

Een fraai staaltje vitale cinema met Louis Garrel en Fanny Ardant. Beeld
Een fraai staaltje vitale cinema met Louis Garrel en Fanny Ardant.

De naasten van pater familias Emir (Omar Marwan) zijn luidruchtige kibbelaars, maar eensgezind in hun liefde voor de fragiele man in een verzorgingshuis. Na zijn dood begint alles te schuiven. Kleindochter Neige (Maiwenn), alleenstaande moeder met een aanwezige, geestige ex, neigt meer en meer naar haar Algerijnse bloedlijn. Opa kwam naar Frankrijk en stichtte een Franse familie. Wat is Frans? In de ruzies die zijn nabestaanden nu over van alles krijgen, voel je de complexe identiteit van een immigrantenfamilie. Rond de kist, bij de begrafenisondernemer en tijdens de uitvaart vliegen thema’s als religie, taal, tradities en rituelen over en weer.

In een heerlijk losse camera- en montagestijl legt Maïwenn de schuivende panelen vast. De hartveroverende groep acteurs krijgt daarbij veel ruimte voor improvisatie. Neige wil met een DNA-test haar voorgeschiedenis helder krijgen. Met haar moeder (veterane Fanny Ardant) heeft ze intense dialogen; zo zie je moeders en dochters zelden met elkaar praten in films. DNA is een energiek drama dat naar het einde wat sentimenteel wordt. Maar daarvoor heeft de film in ontroerende en grappige momenten laten zien wat familie vaak is: een wirwar van warmte en veel geschuur.