FilmrecensieThis is Not a Burial

In de film ‘This is Not a Burial’ klinkt er geschreeuw in de aarde

Regie Lemohang Jeremiah Mosese
Met Mary Twala, Jerry Mofokeng, Makhaola Ndebele
★★★★

Helaas verschijnen ze nog maar zelden in de bioscopen, maar we zagen de laatste jaren heel interessante films uit verscheidene Afrikaanse landen op het Rotterdams filmfestival IFFR. Die films waren er al langer natuurlijk, maar vooral van wat oudere, gerenommeerde makers. Inmiddels is een nieuwe lichting jonge makers opgestaan. Vorig jaar nog was in Rotterdam het trippy, magisch-realistische Air Conditioner te zien.

Voor de tentoonstelling Vive le cinéma! nodigde Filmmuseum Eye deze zomer filmmaker Lemohang Jeremiah Mosese (Lesotho, 1980) uit en vanaf vandaag brengt distributeur MOOOV zijn film This is Not a Burial, it’s a Resurrection in de bioscopen.

De film vertelt het verhaal van de oude Mantoa (gespeeld door de inmiddels overleden actrice Mary Twala), die tevergeefs wacht op de terugkeer van haar zoon van het werken in de mijnen in het naastgelegen Zuid-Afrika. Vanwege een ongeluk zal hij nooit meer thuiskomen. Het is het laatste gezinslid dat Mantoa kan begraven. Maar voordat ze kan rouwen, krijgen de dorpelingen bericht dat het hele gebied onder water wordt gezet vanwege de bouw van een dam. Mantoa vindt nieuwe levenslust in haar verzet tegen het project. De lichamen van haar man, haar kinderen, haar ouders en grootouders liggen in die grond en ze zal nooit vertrekken. “Als je je oor aan de grond legt,” zegt iemand in de film over de gevolgen van een eerder bouwproject, “hoor je nog steeds het huilen en fluisteren van hen die door het water omkwamen.”

Vluchten in dromerig magisch-realisme

De deels in Berlijn wonende Mosese vertelt in interviews dat zijn eigen grootmoeder ook gedwongen werd te verhuizen vanwege de komst van een dam. Het probleem in Lesotho is dat het land grotendeels in handen is van de koning (die tot de tien grootste landeigenaren van de wereld behoort) en dat mensen dus niets te zeggen hebben over waar ze kunnen wonen. Het knappe van Mosese’s film is dat hij die realistische, activistische kant van het verhaal naar de achtergrond weet te bewegen zonder die te laten vallen en zonder weg te vluchten in dromerig magisch-realisme. Voor de filmmaker is dit een verhaal over het verstrijken van de tijd en de onverschilligheid van het leven voor wat mensen overkomt.

En ook dat klinkt weer als een reductie van deze rijkgeschakeerde film. Mosese vertelt zo veel over het leven in Lesotho met zo weinig: over de magie van het dagelijks leven, de onderlinge zorg van dorpsgenoten, het paternalisme, de corruptie, de kracht van mensen. En ja, over het leven zelf dat zorgeloos voorbijtrekt aan het gesteggel van de mens. De spiritualiteit en de politiek van de film, of noem het de geest en het lichaam, zijn perfect in balans. Verwacht geen geijkt drama, maar een film met lef en visie.