FilmrecensieAntoinette dans les Cévennes

In ‘Antoinette dans les Cévennes’ zit je iets te lang opgescheept met een vrouw die op verkeerde mannen valt

De Franse onderwijzeres Antoinette wandelt met een koppige ezel door de Cevennen.

Antoinette dans les Cévennes
Regie Caroline Vignal
Met Laure Calamy en Benjamin Lavernhe
★★★☆☆

‘Antoinette dans les Cévennes’ draagt het predikaat ‘Cannes 2020’, om aan te geven dat dit een film is die op het festival zou zijn vertoond, als het evenement eerder dit jaar niet was afgelast door corona. Nu heeft dit zomerse Franse avontuur over een onderwijzeres die haar getrouwde minnaar achterna reist op wandelvakantie in de Cevennen in de kern best leuke ideeën.

Zo is het scenario mede geïnspireerd op de 19de eeuwse novelle ‘Reis met Ezel door de Cevennen’ van Robert Louis Stevenson. De Schotse schrijver maakte de voettocht door het Zuid-Franse bergland ooit om een ongelukkige liefde te vergeten. Antoinette loopt de route in zijn voetsporen, samen met een ezeltje, maar dan in de hoop haar minnaar onderweg in het geheim te treffen.

Het zijn de perfecte ingrediënten voor een hedendaagse burleske, zeker met Laure Calamy in de hoofdrol.

De Franse actrice is inmiddels vooral bekend van de amusante Netflixserie ‘Dix Pour Cent’, waarin ze voor een Parijs’ filmagentschap werkt en voor haar getrouwde chef valt. In deze film gaat ze dus op herhaling als minnares, en ze speelt het spel van de impulsieve, dwaze single goed, op het pathetische af. Je geeft toch om haar, terwijl ze met een koppige ezel verdwaalt en in de natuur langzaam tot inkeer komt.

Maar voor een echt goede zedenkomedie kabbelt het te veel: je zit net iets te lang opgescheept met een onhandige vrouw die op verkeerde mannen valt.