FilmrecensieLamb

Het IJslandse schapendrama ‘Lamb’ krijgt gaandeweg trekjes van een horrorwestern

Lamb
Regie: Valdimar Jóhannsson
Met Noomi Rapace en Hilmir Snaer Gudnason
★★★★

Belinda van de Graaf

De grootouders van regisseur Valdimar Jóhannsson hadden een schapenboerderij in het noorden van IJsland. Zo’n afgelegen boerenhoeve als in zijn fascinerende speelfilmdebuut Lamb, omgeven door besneeuwde bergen. Je voelt dat de regisseur thuis is in deze omgeving. Zijn vertelling van een jonge boer en boerin oogt aards. Maar dat verandert als het kinderloze koppel in de schapenstal op een mysterieuze pasgeborene stuit. Maria en Ingvar beschouwen het wezentje, waarover niet te veel mag worden verklapt, als een geschenk, een groot geluk.

Erg spannend hoe Jóhannsson aan zijn realistische vertelling, samengesteld uit verschillende IJslandse volksverhalen, een enkel surrealistisch element toevoegt: de raadselachtige boreling. Het is daardoor alsof je een nieuwe, mythische wereld betreedt. Vooral Maria, gespeeld door de Zweedse Noomi Rapace die bekendheid kreeg als hacker Lisbeth Salander in de Stieg Larsson-verfilmingen, omarmt de nieuwe orde.

Een mysterieuze schapenboerderij in het uiterste noorden van IJsland. Beeld
Een mysterieuze schapenboerderij in het uiterste noorden van IJsland.

Maar voor de wereld om haar heen is dat duidelijk lastiger. Ingvars broer is geschokt door de nieuwe gezinssamenstelling. Ook de dieren op de boerderij reageren verschrikt. Maria en Ingvar moeten zich verdedigen, hoe langer het duurt hoe meer trekjes de film krijgt van een horrorwestern.

Jóhannsson studeerde onder meer aan Béla Tarrs filmschool in Sarajevo. Hij kreeg er les van filmmakers als Gus Van Sant, Carlos Reygadas en de Thaise Gouden Palm-winnaar Apichatpong Weerasethakul. De laatste doet deze week toevallig ook de bioscoop aan met zijn nieuwe film Memoria. Toeval of niet dat Jóhannssons docenten allemaal succes vierden in Cannes, het filmfestival waar hij afgelopen jaar zelf ook belandde met zijn IJslandse tovenarij.