null Beeld
Beeld

FilmrecensieThe Disciple

Het fantastische ‘The Discipline’ gaat niet over muziek, maar over mythes en mislukkingen

The Disciple
Regie: Chaitanya Tamhane
Met Aditya Modak, Arun Dravid
★★★

In 2006 is de jonge Sharad Nerulkar er nog van overtuigd dat hij ooit een groot zanger zal zijn. Van moderne muziek moet hij niets hebben: hij is een toegewijd beoefenaar van een verdwijnende Indiase zangtraditie. Eigenhandig zal hij de traditie in ere herstellen.

Als Sharad niet aan het werk is met het overzetten van oude muziek op usb-sticks of het kijken naar porno, is hij bij zijn goeroe Guruji en oefent zijn stem en houding. Het grootste deel van zijn leven staat in dienst van de muziek. Sporadisch doet hij mee aan talentenjachten. Prijzen wint hij niet. Geeft niet, want hij heeft geleerd dat toewijding, armoede en afzien erbij horen als je ooit door wilt breken.

Over mythes en mislukkingen. Beeld
Over mythes en mislukkingen.Beeld

The Disciple is de tweede film van de veelbelovende Indiase regisseur Chaitanya Tamhane en net als bij zijn eerste film schreef hij ook nu weer het script én deed de montage. Die montage is belangrijk om te noemen, want het trage ritme is bewust gekozen: het neemt je dieper mee de muziek in. Maar The Disciple gaat niet over muziek. De film gaat over mythes en mislukkingen.

Laat in de film vertelt een muziekcriticus aan Sharad hoe zijn geliefde traditie werkelijk in elkaar stak – uitbuiting, misbruik, leugens – en hoe de fans toch de meest fantastische verhalen bleven verzinnen over hun idolen.

Met verschillende tijd­sprongen belandt de film in het heden. Het fantastische verhaal over zijn eigen talent dat Sharad lang aan zichzelf vertelde, is dan ook toe aan een confrontatie met de realiteit.

Te zien op Netflix

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden