BoekrecensieFresia’s voor mevrouw Brak

Haar moeder blijft een raadsel voor Jannetje Koelewijn

Jannetje Koelewijn volgt in ‘Fresia’s voor mevrouw Brak’ haar ouders in de laatste jaren van hun leven.

Voor het goed ontvangen ‘De hemel bestaat niet‘ (2011), over het gereformeerde gezin waarin ze opgroeide, sprak NRC-journaliste Jannetje Koelewijn veel met haar ouders Wim en Renske. Maar na dat boek kon ze niet ineens zeggen: en dat was het. Dus bleef ze praten en notities maken in de laatste jaren, die haar ouders doorbrengen in een verzorgingstehuis bij haar om de hoek. Ze gaat vaak bij ze op bezoek, met ze mee naar de dokter en met de trein naar Parijs.

Het was, schrijft Koelewijn eerlijk in haar nieuwe boek ‘Fresia’s voor mevrouw Brak‘, bovendien makkelijker om als schrijver naar haar ouders te kijken dan als dochter. Een vraag die haar bezighoudt: hoe komt het dat hun huwelijk dat ogenschijnlijk gelukkig begon, zo ongelukkig eindigde? Welke rol speelde het geloof? En waarom werd haar moeder in de loop der tijd toch zo’n zwijgzame, onaardige, depressieve vrouw?

Was het omdat ze haar baan, zoals toen gebruikelijk was, moest opgeven? De dominantie van Wim (die ook in die laatste jaren, zo blijkt uit diverse dialogen in het boek, menig gesprek overheerste)? De mooi beschreven zoektocht, vol scherpe observaties, levert Koelewijn, spijtig genoeg, geen definitief antwoord op. Haar moeder blijft voor haar een raadsel.

Jannetje Koelewijn
Fresia’s voor mevrouw Brak - De laatste jaren van mijn ouders
Van Oorschot