FilmrecensiePinocchio

Pinocchio
Regie: Guillermo del Toro
Stemmen Gregory Mann, Ewan McGregor, Tilda Swinton, Christoph Waltz, Cate Blanchett
Kijkwijzer: 9+
★★★★★

Ronald Rovers

Vanaf nu is de geschiedenis op te delen in de tijd vóór Guillermo del Toro’s Pinocchio en de tijd erna. Begin september liet Robert Zemeckis in een wanstaltige en ongeïnspireerde nieuwe versie van de kinderklassieker nog uitbundig zien hoe het niet moet: een volledige herhaling van Disney’s getekende versie uit 1940, maar dan door een molen van geestdodende visuele effecten gehaald.

Del Toro bedacht een grandioze nieuwe vorm voor Carlo Collodi’s Het verhaal van een marionet uit 1880. Hij vertelt het verhaal met stop-motion, waarbij alle figuren en decors verbluffende houtsnijwerken lijken. Er is zo veel mogelijk met hout gewerkt, maar de gezichten, die natuurlijk veelvuldig veranderen, komen uit 3D-printers. Kort gesteld, want het ligt iets complexer.

Del Toro breidde het verhaal uit, waardoor de personages meer diepgang krijgen. Ook plaatste hij alles in het Italië van de jaren dertig, als de fascisten van Mussolini opkomen. Maar dat is pas later. Eerst laat Del Toro zien met welk verdriet het verhaal van Pinocchio werkelijk is begonnen, een prelude die het hele verhaal naar een hoger emotioneel plan tilt en waar in eerdere versies alleen op werd gehint.

Del Toro haalt het maximale uit het materiaal

De hele film ademt liefde voor het medium van stop-motion en getuigt van een enorme toewijding om het maximale uit het materiaal te halen. “Waarom houden ze wel van hem, hij is toch ook van hout?”, vraagt Pinocchio, verdrietig wijzend naar Christus aan het kruis, als blijkt dat de dorpelingen Pinocchio niet accepteren. Het verband is zo voor de hand liggend, dat je je afvraagt waarom het niet eerder is gelegd.

Del Toro hult het verhaal ook meer in duisternis, wat veel beter bij het bronmateriaal past dan de zuurstokkleuren van de Disney-versies. Want een houten kind om je echte kind te vervangen? Juist die ietwat verwrongen essentie van Collodi’s verdrietige verhaal brengt Del Toro naar de voorgrond. Hij zag wat er altijd al in het verhaal van de marionet verborgen zat en bracht het naar het licht.