null Beeld

FilmrecensieUn triomphe

Gevangenen wachten op Godot in aanstekelijke feelgoodfilm Un triomphe

Un triomphe
Regie: Emmanuel Courcol
Met Kad Merad, Marina Hands, Laurent Stocker
★★★

Geef een willekeurige regisseur de keuze om een toneelstuk op te voeren met gevangenen. Grote kans dat ze Wachten op Godot kiezen, het stuk van Samuel Beckett over Vladimir en Estragon die wachten op een man die nooit zal komen. Dat is precies wat er gebeurt in de aanstekelijke feelgoodfilm Un triomphe, die trouwens gebaseerd is op feiten.

De acteercarrière van Étienne Carboni zit in het slop, dus bedenkt hij een project waarin hij met gevangenen een toneelstuk opvoert. Hij krijgt een briljante ingeving: wat als ze nou eens niet de eenvoudige fabels doen die de gevangenen sinds jaar en dag moeten opvoeren, maar Becketts Wachten op Godot? Want wie weet beter wat wachten is? Op het eten, op de tijd om te luchten, op de post, op de avond, op de vrijlating, ver, ver weg.

Voorspelbaarheid als pluspunt

Natuurlijk willen ze eerst niet en gaan ze vervolgens allemaal overstag. Ze accepteren zelfs Étiennes autoritaire manier van regisseren. Voorspelbaarheid is bij de meeste films een minpunt, maar in een film als dit is het een pluspunt: je wilt dat ze slagen, je wilt dat ze ook een keer applaus krijgen. Dat kunst voor één keer letterlijk bevrijdend werkt.

Un triomphe is meer dan een aanstekelijke feelgoodfilm. Het is ook een film die laat zien hoe je mensen die het eigenlijk al hadden opgegeven weer echt op de rails kunt krijgen door ze serieus te nemen. Étienne zegt het zo in de film: “ze kwamen van heel ver en ze beklommen de berg Godot”.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden