FilmrecensieLe Bonheur

Gelukkig zijn tot je erbij neervalt

Le bonheur
Regie Agnès Varda
Met Jean-Claude Drouot, Claire Drouot, Marie-France Boyer
★★★★★

In de gerestaureerde klassieker Le bonheur (Het geluk), zien we het volmaakt gelukkige jonge gezin van houtbewerker François en kledingontwerpster Thérèse (acteurs Jean-Claude Drouot en Claire Drouot, toentertijd ook in werkelijkheid getrouwd) en hun twee kinderen. Er is liefde, er is sensualiteit, overal lachen de bloemen en spatten de kleuren van het scherm. De geliefden spreken hun geluk voortdurend tegen elkaar uit. Toch wordt François verliefd op Emilie, die hij ontmoet op het postkantoor. En zij op hem. Geen punt, legt hij later aan Thérèse uit. Liefde telt op, het is geen breuk.

Le bonheur is een perfecte film. Door de manier waarop alles voortdurend voor de camera in beweging is, wat een kunst op zich is. Door de dubbelzinnigheid waarmee elk beeld geïmpregneerd lijkt: het leven is mooi en lelijk tegelijk. Maar nog het meest door het grotere verhaal dat Varda in 1965 met de film vertelde. Dat die zorgeloze blik van François die zo typerend werd geacht voor wat wel ‘la douce France’ werd genoemd, het ‘leven als God in Frankrijk’, vooral de blik van mannen was. Thérèse en Emilie hebben het nakijken.

Het was de wrange realiteit van het patriarchaat die Varda een paar jaar eerder zelf had geproefd. In 1955 was haar film La Pointe Courte in feite de eerste film van de beroemde Franse filmstroming Nouvelle Vague, maar het waren Jean-Luc Godard en François Truffaut die er een paar jaar later met de eer vandoor gingen en als pioniers werden beschouwd.