Recensie Tash Sultana

Geen conventionele popsongs, maar lang uitgerekte nummers

Pop
Tash Sultana
Flow State Tour
★★★☆☆

Eén dikke hit volstaat tegenwoordig vaak om een grote zaal als Ziggo Dome uit te verkopen. Als je die niet hebt, krijg je wat Tash Sultana zaterdag kreeg: een zaal die bij lange na niet uitverkocht was. Toch is het snel gegaan met de Australische singer-songwriter. Ze heeft nog maar één album op haar naam staan, maar ze is het clubcircuit al ontstegen. Bij haar optreden in het kader van haar Flow State Tour werd zaterdag snel duidelijk wat haar bij haar fans zo geliefd maakt.

Sultana is alles behalve een doorsnee popster. In meerdere opzichten. Zo trad ze niet tot in de puntjes gestyled aan, maar presenteerde ze zich als een ‘tomboy’ die op blote voeten en met een honkbalpetje op over de bühne dartelde.En ze heeft onmiskenbaar lef. Lef om zich niet te laten bijstaan door een band. In plaats daarvan treedt de 24-jarige zangeres en muzikante op als ‘one woman band’. Net als Ed Sheeran maakt Sultana gebruik van een ‘loopstation’ waarmee ze haar gitaarakkoorden live kan opnemen en terugspelen. De gitaar is echter niet haar enige instrument. Percussie, toetsen, trompet, mandoline; in Amsterdam bleek Sultana een begaafde multi-instrumentaliste.

Veelzijdig geluid

Het leverde een sound op die al net zo veelzijdig was. Pop, rock, dance en reggae werden bij haar optreden over de fans uitgestrooid. Bovendien bracht de muzikante uit Melbourne geen conventionele popsongs maar lang uitgerekte nummers, die afwisselend opzwepend en hypnotiserend klonken. Daardoor veranderde Ziggo Dome in Sultana’s hoogst persoonlijke muzikale speeltuin, waarin zij alle spelletjes had bedacht. De liefde voor het muzikale experiment vormde daarbij de rode draad. Het leverde met regelmaat fascinerende en complexe songs op, hoewel de muzikante niet de volle twee uur kon boeien.

Zo miste de show een duidelijke opbouw en kan de Australische nog groeien als het gaat om het leggen van contact met het publiek. Nu beperkte ze zich tot een paar korte woorden tot haar fans. Ook verslapte soms de aandacht even wanneer nummers te lang werden uitgesponnen. Maar dan was er opeens een vingervlugge mandoline-solo of een doldwaas panfluit-intermezzo, om je weer bij de les te krijgen. Er is dus nog ruimte voor groei. En het is te hopen dat Tash Sultana de tijd krijgt om te rijpen. Want dat ze een bijzonder en origineel muzikaal talent is, was bij haar enige Nederlandse optreden zonneklaar.