De testDe nieuwe Toyota Mirai

Gaat het ooit wat worden met de stekkerloze waterstofauto?

Beeld Toyota

Wat: de nieuwe Toyota Mirai
Techniek: brandstofcel-elektrisch
Rijbereik: ongeveer 650 km
In de showroom: 2021

Op feestjes vormt de waterstofauto een erg dankbaar gespreksonderwerp. Voor je het weet vliegen allerlei feiten en standpunten over en weer. De Grote Vraag is dan of het ooit wat gaat worden met dit stekkerloze elektrische type auto, de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV). Toyota levert hiervoor verse gespreksstof door de tweede generatie van de Mirai aan te kondigen. Van de oer-Mirai heeft Toyota er sinds 2014 meer dan tienduizend gemaakt. In Nederland rijden er enkele tientallen.

Beeld Toyota

Toyota heeft in elk geval één controversiele kwestie bij de Mirai aangepakt: het ontwerp. De oude Mirai had een uitgesproken futuristisch design. De tweede Mirai is doelbewust getekend om positieve emoties op te roepen. Emoties die Europeanen snappen welteverstaan. Want Japanners verpakken vernieuwende, onbekende technieken graag in een uitgesproken ontwerp. Een boodschap die in Europa wordt opgevat als ‘bizar ontwerp = rare techniek’. Dus werd de Mirai sierlijker.

Het grote elektrische rijbereik, een positieve eigenschap bij FCEV’s, is verbeterd in de nieuwe Mirai. Het model kan dankzij extra waterstoftankruimte één kilogram aan samengeperste waterstof meer vervoeren waarmee in de brandstofcel elektriciteit wordt gemaakt. Dat moet leiden tot 30 procent extra rijbereik. Zo’n 650 kilometer zou haalbaar zijn. Tanken is in een paar minuten gepiept, althans, als je het geluk hebt vlak bij een van de schaarse tankstations te zijn.

Beeld Toyota

Dé achilleshiel van de Mirai is het karige aanbod aan waterstoftankstations, al verandert deze situatie eindelijk snel. Dat lijkt ook onvermijdelijk. Het omturnen van het nationale wagenpark in 2030 naar elektrisch vervoer betekent een immense operatie om kabels en laadpunten voor batterijauto’s aan te leggen. De FCEV is dan handig: die behoeft stekker noch laadpaal. Wel tankstations. De behoefte aan waterstoftankstations groeit inmiddels ook door vraag uit het zwaar en openbaar vervoer.

De nieuwe Mirai is geen revolutie, maar een verbetering van het oer-model. Het grootste praktische verschil met zijn voorganger is dat de nieuwe Mirai geen vier-, maar een vijfpersoonsauto is. Wat de nieuwkomer wil uitstralen is dat FCEV’s aantrekkelijk zijn voor consumenten en dat de techniek als volwassen mag worden gezien. Prijzen van de nieuwe Mirai zijn nog niet onthuld. Een oer-Mirai kost nu nieuw 81 mille, een collector’s item in spe.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden