RecensieKinderboek

Frietje neemt alle zielepoten mee naar huis, inclusief een oude verwarde man

Cees van den Berg had in dit sympathieke kinderboek iets meer aandacht kunnen hebben voor de psychologie.

Een zwerfkat met vlooien, een achtergelaten hond, een manke duif: Frida (10) trekt ze aan als een magneet en neemt de zielepoten altijd mee naar huis om voor ze te zorgen. Haar ouders, die een druk restaurant runnen, zijn daar niet zo blij mee, maar hebben te weinig tijd om zich ­ermee te bemoeien. Maar dan komt Frida thuis met een oudere, verwarde man op pantoffels.

De ontwapenende Frietje (bijnaam) springt in dit tweede kinderboek van Cees van den Berg dankzij diens vitale, opgewekte toon van het papier. Het zijn die levendigheid, de humor en het mysterie van de ­‘gevonden man’ die je in rap tempo door het verhaal trekken, ook al is het niet altijd even geloofwaardig en laat de schrijver kansen liggen om Frietje uit te diepen.

De verdwaalde man weet niet meer wie hij is. Een bult op zijn hoofd wijst erop dat zijn geheugen met een flinke dreun is verdwenen. Frietje geeft hem een tijdelijke naam, meneer Fritz, en ­verzint ‘een nieuw vroeger’ voor hem. Het Steunpunt Verwarde Personen en de politie worden ingeschakeld, maar niemand kan meneer Fritz thuisbreng­en.

Even onwaarschijnlijk als heerlijk avontuurlijk

Dat Frietjes ouders er vervolgens mee instemmen dat de wildvreemde man tijdelijk bij hen inwoont en hun dochter dagenlang in haar eentje met hem door de stad sjouwt op zoek naar zijn verleden, is even onwaarschijnlijk als heerlijk avontuurlijk. Je moet daarin mee willen gaan om dit boek te smaken.

Waarom het lot van de man Frietje zo aangrijpt en ze hem vlug als een vriend beschouwt, had scherper uitgewerkt mogen worden. Het meisje benoemt in het begin (wel erg expliciet) dat ze vaak alleen is en meer leuke dingen met haar ouders zou willen doen. Dat zou een mooie verklaring zijn geweest: ze zorgt voor zielige dieren en een oude man, zoals ze wil dat er voor háár ­gezorgd wordt. Maar haar ouders zijn ver­volgens te veel en liefhebbend aanwezig om Frietjes ‘eenzaamheid’ en behoefte aan ­contact na te voelen.

Toch is Gevonden een zeer sympathiek kinderboek geworden, met een aantrekkelijk, filmisch verhaal en fijne personages. Van den Berg kan schrijven; stilistisch is het dik in orde. Als hij in een volgend boek meer aandacht heeft voor de psychologie en de regel show, don’t tell wat strenger toepast, zou hij zijn werk zomaar kunnen optrekken naar het niveau van Annejan Mieras of Anna Woltz.

Cees van den Berg
Gevonden
Ill. Monique Dozy