Recensie Blizzard

Flip Fabrique zorgt voor een aanstekelijk hipstercircus

Flip Fabrique. Beeld Francis Fontaine

Circus
Flip Fabrique
Carré
★★★☆☆

Ze bestaan nog wel; traditionele circussen met paarden, zwepen en zaagsel, met honden door hoepels en spreekstalmeesters. Circussen waar stoere mannen krachtpatsen en stoeipoezen in glitterpakjes assisteren. Maar de laatste decennia groeit het ‘nieuwe circus’, waarbij dieren meestal ontbreken, waarbij dans, vormgeving, personages en gevarieerde muziek een theatrale lading toevoegen aan de – voornamelijk acrobatische – acts.

Dit levert vaak originele vormen en theatraal circus op. Mooi dus dat Theater Carré onder de noemer Carré Cirque vier verschillende ‘Nouveau Cirque’ groepen uitnodigde: Cirque Éloize, Gravity & Other Myths, Circa en Flip Fabrique. Vrijdag ging ‘Blizzard’ in première van de Canadese groep Flip Fabrique. Het ensemble – één muzikant, zeven acrobaten – nam het publiek mee naar een ‘winterse storm’. Jongleerballen zagen eruit als sneeuwballen, blaasmachines spoten sneeuw en tijdens dansacts leken de acrobaten/acteurs zelf als sneeuwvlokken rond te dwarrelden. Deze poëtische momenten waren het sterkste ingrediënt van de voorstelling, ook door de afwisselende muziek: jazz, klassiek, singer-songwriterachtige songs en modern. Het acrobatische spel van aantrekken en afstoten tussen acteurs, aan touwen in de lucht, of met elkaar overgooiend, was vaak ontwapenend. De acteurs kronkelden hoog in de lucht aandoenlijk als foetussen om elkaar heen, en ze speelden mooi met zwaartekracht en vertrouwen: je van hoog laten vallen en door de anderen laten opvangen zonder vangnet.

Flip Fabrique. Beeld Francis Fontaine

Toch had de choreografie wel een graadje origineler mogen zijn. Ook was het jongleerwerk niet adembenemend en de als grappig bedoelde tussenstukjes – een man zeven lagen winterkleren over elkaar aan laten trekken – waren clou-loos en daarom niet grappig.

Midden op het toneel stond een gigantische rechthoek waar ín, óp en tussendoor gewerkt werd en die ook een paar keer omslachtig verplaatst en gekanteld werd. Dit gevaarte was niet bepaald mooi en had geen link met het winterthema. Ze konden er goed op en af springen en er jongleerballen in rond laten stuiteren, maar hij stond vaak ook nogal in de weg.

Verfrissend aan dit moderne circus is de urban kledingstijl: trainingsbroeken, coole shirts, hippe mutsjes – en mannen met baarden en knotjes, kortom een soort hipstercircus waarbij, en dat is vooral zo heerlijk, man/vrouw-stereotyperingen ontbreken, ook in de acts zelf.

Ondertussen vermaak je je prima met spannend trampolinespel, aanstekelijk speelplezier tijdens een potje virtuoos touwtjespringen en ruig stoeiwerk met salto’s, schroeven en flikflakken.