FilmrecensieEnfant Terrible

Fassbinder was geen lieverdje, maar zó sadistisch en autoritair?

Enfant Terrible
Regie: Oskar Roehler.
Met Oliver Masucci, Hary Prinz, Erdal Yildiz en Eva Mattes.
★★

De Duitse regisseur Oskar Roehler kreeg voor zijn film over het leven en werk van Rainer Werner Fassbinder niet de benodigde acht maar slechts drie miljoen euro. Hij moest dus creatief zijn, en dat is te zien aan Enfant Terrible, vorig jaar onderdeel van het afgelaste filmfestival van Cannes. De hele film werd opgenomen in een theatraal uitgelichte studio waar repetities voor onder meer Fassbinders filmdebuut Liebe ist kälter als der Tod (1969) en hoogte- en dieptepunten uit zijn leven in elkaar overvloeien.

Een mooi idee, want Fassbinder, die met films als Die bitteren Tränen der Petra von Kant en Die Ehe der Maria Braun uitgroeide tot de grootste, meest uitdagende en vernieuwende Duitse regisseur ooit, leefde met veel leden van zijn cast en crew daadwerkelijk een tijdlang als in een commune. De mannen die hij in de sauna of de kroeg oppikte, kregen rollen in zijn films, zoals de Marokkaanse stratenmaker El Hedi ben Salem die hij vanuit Parijs liet overkomen naar München en de hoofdrol gaf in een van zijn mooiste films: Angst essen Seele auf.

Maar regisseur Oskar Roehler, vanaf zijn jeugd een Fassbinder-fan, lijkt vooral bang te zijn geweest voor een hagiografie, zo afstotend zet hij het enfant terrible van de Duitse cinema neer. De 52-jarige hoofdrolspeler Oliver Masucci zuipt en snuift zich door Fassbinders heftige maar korte leven. Fassbinder was geen lieverdje maar de autoritaire, sadistische, manische en manipulatieve veelgebruiker die hier wordt neergezet, grenst aan een slechte parodie.

Zo heb je nooit het idee dat je een echt mens voor je ziet, ook niet op de spaarzame momenten dat Fassbinder hulpeloos zijn toevlucht zoekt in de armen van El Hedi ben Salem of Armin Meier die allebei, na te zijn gedumpt door Fassbinder, zelfmoord pleegden. De ondertitel van Enfant Terrible luidt Each Man Kills The Thing He Loves, te horen in Fassbinders zwanenzang Querelle (1982). Het zijn veel weetjes die in elkaar grijpen, maar over de enorme aantrekkingskracht die Fassbinder had op zijn medewerkers, geliefden, geldschieters en fans leren we weinig.