BoekrecensieThriller

Exit van Belinda Bauer is geen nagelbijter, maar heeft wel een mooi einde

Het nieuwe boek van thrillerschrijfster Belinda Bauer is geen nagelbijter, wel een ingenieuze vertelling.

De eenzame 75-jarige weduwnaar Felix Pink doet vrijwilligerswerk als ‘exit-begeleider’. Terminaal zieke patiënten helpt hij bij zelfdoding via een geheime club van anonieme ‘Exitiers’. Felix heeft het gevoel dat hij met dit sombere werk goed bezig is. Hij heeft het uitgezocht: wat ze doen is niet illegaal, dat zou hij niet willen. Ze helpen ‘de klant’ niet actief, ze vervullen een wens. Maar dan maakt hij een fout, de verkeerde man sterft en in een impuls slaat Felix op de vlucht.

Met haar boek Blinde Drift belandde de Britse thrillerschrijfster Belinda Bauer in 2018 op de longlist van de Man Booker prize. Terecht, ze schrijft fantastisch spannende thrillers met hoofdpersonen van vlees en bloed die vaak onverwachte ontwikkelingen doormaken. In dit nieuwe, inmiddels negende, boek geldt dat zeker voor de oude Felix. Zijn ervaring bij de misgelopen ‘Exit’ maakt dat hij tot een nieuw inzicht komt: hij is een oersaaie man, altijd geweest. ‘In godsnaam hij had iemand vermoord! Hij was zich er pijnlijk van bewust dat dit onmiddellijk het interessantste feit over hem was geworden’.

Felix is zeker niet het enige opmerkelijke karakter in dit boek, het wemelt er van. Maar Exit is in tegenstelling tot veel van Bauers eerdere werk geen zinderende nagelbijter. Eerder een charmante en ingenieuze vertelling met een mooi einde.

Belinda Bauer
Exit
Vert. Valerie Janssen