null Beeld

RecensieFilm

‘Elisa y Marcela’ toont een bijzondere geschiedenis, maar die getekende snor?

Elisa y Marcela
Regie: Isabel Coixet
Met Greta Fernández, Natalia de Molina
★★

Het blijft lonen om wat dieper te graven in het wekelijks groeiende aanbod van de streamingdiensten. De geschiedenis van Elisa en Marcela is het waard om verteld te worden. Ook al blijft dit ‘waargebeurde verhaal’ over een huwelijk tussen twee vrouwen dat in 1901 (!) werd voltrokken in de tweede helft irritant op de vlakte.

In 1898 begint Marcela haar lessen aan een school in het Spaanse A Coruña. Meteen al op de eerste dag ontmoet ze Elisa, het nichtje van de directeur. Hun wederzijdse aantrekkingskracht is voelbaar, maar kan niet hardop uitgesproken worden. Toch voelt Marcela’s tirannieke vader dat er iets aan de hand is en haalt haar van school. Pas drie jaar later ontmoeten de twee vrouwen elkaar weer en trekken ze bij elkaar in.

Twee vrouwen verzinnen een list om te kunnen trouwen in Elisa y Marcela. Beeld
Twee vrouwen verzinnen een list om te kunnen trouwen in Elisa y Marcela.

Sensuele beelden volgen. Net als de voorspelbare vijandige reactie van mensen in de buurt. Uiteindelijk verzinnen de twee een list, die helaas niet erg geloofwaardig is: Elisa tekent een snor op haar gezicht, knipt haar haar en doet zich voor als man. Een lokale priester trapt er in.

Het is vooral Greta Fernández als Marcela die de film nog wat waarde meegeeft. Want regisseur Isabel Coixet maakt zich er te makkelijk van af. Wat proberen die herhaalde beelden van dode en stervende octopussen bijvoorbeeld te zeggen? En een getekende snor? ­Serieus?

Unieke, bijzondere geschiedenissen moeten verteld blijven worden, omdat ze onze kijk op het verleden nuanceren. Maar als je het doet, doe het dan goed.

Te zien op Netflix

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden