null Beeld

FilmrecensieSaint Maud

Eenzame ziel wil gezien worden door God

Saint Maud
Regie Rose Glass
Met Morfydd Clark, Jennifer Ehle, Lily Knight
★★★★

Zo’n krachtig en zelfverzekerd debuut als Saint Maud zie je niet vaak. Waar beginnelingen meestal de neiging hebben om te overdrijven omdat ze nog niet weet hoe ze maat moeten houden, wordt alles hier in afgemeten doses geserveerd. Tot alle samengebalde kracht niet langer binnengehouden kan worden en de hele film explodeert.

Epicentrum van dit mysterie is de jonge, vrome Maud. Ze dient God. Ze bidt tot God. Ze voelt hem naast zich, alsof er een mens naast haar staat. Zo vertelt ze het met een gelukzalige glimlach aan Amanda, een beroemde danseres in de ter­minale fase van een ziekte.

Maud is haar verzorgster. Ze is altijd bij haar, zoals de film altijd bij Maud is. Op sommige avonden ontvangt Amanda een jonge vrouw die ze online heeft leren kennen. Maud ziet het aan, door kieren en barsten glurend, en keurt het af. Steeds sterker raakt ze ervan overtuigd dat Amanda’s ziel gered moet worden. Ook zij moet God naast zich voelen. Als Maud dat uitspreekt, maakt Amanda op niet mis te verstande wijze duidelijk dat dat nooit gaat gebeuren.

De film gaat niet over God of religie. Saint Maud gaat over de muren die Maud heeft opgetrokken. Haar isolement. De illusie van een geluksgevoel. Ze slaat spijkers door de zolen van haar schoenen en loopt ’s avonds bloedend over de promenades van Coney Island. Ziet God wel hoe vroom ze is? ­Alleen in haar gedachten waant ze zich een verlosser. Saint Maud is een schit­terende, intense karakter­studie van Rose Glass, een opmerkelijk nieuw talent.

Te zien op Pathé Thuis

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden