De test

Een VR-bril van karton

Beeld Nintendo

Met een VR-bril op gamen, zodat je helemaal opgaat in het spel. Dat belooft Nintendo met een VR-bril van karton waar je de draagbare spelcomputer Switch in steekt. Houd het ding tegen je hoofd en je bent omringd door de wereld van de computergame. Zodat je bijvoorbeeld naast Super Mario staat. Het lijkt een mooie aanvulling op de Switch (uit 2017) en het heeft wel wat weg van de Google Cardboard – ook dat is een bril van karton, maar dan voor de smartphone.

Het Labo VR-pakket van Nintendo kost 39,99 euro en is een bouwpakket van karton. Een duidelijke instructievideo begeleidt je stap voor stap. Hier ben je overigens wel even zoet mee, maar net als bij een puzzel of Lego-bouwwerk is het geen vervelende klus. Eenmaal klaar kun je een heleboel games spelen, die bij het pakket zitten. Zoals een auto laten rondrijden of met een robot blokken schieten. Leuk bedacht, maar wel erg eenvoudig.

Het lijkt alsof je teruggaat in de tijd dat spellen er nog niet zo mooi uitzagen. Mijn zoon van 8 beleeft er in eerste instantie plezier aan, maar doet de games kort: ze zijn te eenvoudig.

Beeld Nintendo

Zwaar en oncomfortabel

De mogelijkheid om bestaande computerspellen met de VR-bril te spelen, sprak mij vooral aan. Je kunt namelijk ook de prachtige game Zelda: Breath of the Wild met de bril doen. Daarbij ben je het elfachtige figuur Link. In een open wereld versla je monsters en zoekt tegenstander Ganon. Toch valt ook dit tegen. Je kunt niet helemaal om je heen kijken, terwijl dat nu juist een pluspunt is van virtual reality.

Bovendien is het moeilijk gamen omdat je de bril altijd vast moet houden. Het heeft geen hoofdband, waardoor je de bril met de spelcomputer erin steeds vast moet houden. Dit is zwaar en zit oncomfortabel, daar heeft Nintendo niet goed over nagedacht. Na een paar weken spelen, belandt de bril onder in de kast en kijken we er niet meer naar. Zonde, in potentie was het een mooie aanvulling geweest.

Wat: VR-bril
Waar: Nintendo
Hoeveel: 39,90