RecensieLeonie, actrice en spionne

Een visueel portret van een fascinerende vrouw die nauwelijks beeldmateriaal heeft nagelaten

Leonie Brandt (1901-1978) droomde ervan om actrice te worden.

Leonie actrice en spionne
Regie: Annette Apon
Met Cas Enklaar, Martijn van der Veen en de stem van Rifka Lodeizen
★★★★☆

Hoe maak je een visueel portret van een vrouw die nauwelijks beeldmateriaal heeft nagelaten? Filmmaakster Annette Apon verzon er iets moois op voor haar film over een fascinerende figuur: Leonie Brandt. Deze vrouw leek in 1925 in Amsterdam te beginnen aan een carrière als theateractrice, maar bleek al gauw succesvoller als spionne voor de Nederlandse inlichtingendienst.

Van Brandt, die zich voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog met groot gemak bewoog tussen Nederlandse en Duitse hooggeplaatste figuren, zijn nauwelijks foto’s. Apon dook in de archieven van Eye Filmmuseum en kwam tevoorschijn met een reeks fraaie filmfragmenten met tijdgenoten: vroege filmsterren als Fien de la Mar, Pola Negri en Asta Nielsen die als het ware samensmelten tot een biografisch beeldmozaïek. Geholpen door een voice-over die teksten van Brandt met ons deelt, en een geënsceneerd gesprek tussen Brandts advocaat en een onderzoeker van het Niod, krijg je stukje bij beetje een idee van een eigengereide, avontuurlijke vrouw die slimme spionagetrucs uitvoerde, maar ook naar concentratiekamp Ravensbrück werd gedeporteerd. Sommige gebeurtenissen blijven een mysterie, iets wat het plezier in haar verhaal alleen maar vergroot.

Het tweede deel van de film, dat stilstaat bij de nog altijd boeiende geruchten rond de ‘stadhoudersbrief’ van prins Bernhard, mindert wat vaart. Maar tegen die tijd heb je je allang gewonnen gegeven. Is het niet voor Brandt, dan wel voor Apons inventieve manier om een historisch verhaal te vertellen.